Iranian Agriculture News Agency

با حضور مدیر کل امور عشایر فارس انجام شد؛

برق رسانی به عشایرتیره بیات در شهرستان قیر و کارزین

پنل‌های خورشیدی آماده تحویل به عشایر فارس

با حضور مدیر کل امور عشایر فارس، برق رسانی به سایت اسکان تیره بیات شهرستان قیر و کارزین افتتاح شد.

برق رسانی به عشایرتیره بیات در شهرستان قیر و کارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس با اعلام این خبر، افزود:  این طرح با اعتباری بالغ بر 510 میلیون ریال از محل اعتبارات مالیات برارزش افزوده شهرستان قیر و کارزین تامین شده است.

بهرامی اظهار داشت: در این شهرستان شاهد بیشترین تعامل و همکاری مجموعه دولت با جامعه عشایری هستیم و همین امر موجب شده تا بتوانیم در کنار یکدیگر خدمات بهتری به جامعه عشایری ارائه دهیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که 80 درصد اشتغال عشایر دامداری بوده که به‌دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی های اخیر و وابستگی شدید عشایر به مراتع و آب مشکلاتی در وضعیت معیشت عشایر به وجود آمده است، افزود: به همین دلیل علاوه بر طرح زنجیره تولید گوشت قرمز از مزرعه تا سفره، طرح های اشتغال دیگری از جمله بوم گردی عشایری، توسعه و رونق صنایع دستی، ترویج و فرآوری گیاهان دارویی و تأسیس شرکت‌های تعاونی پشتیبانی خدماتی عشایری با محوریت فرزندان تحصیل کرده عشایری در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل امور عشایر استان فارس گفت: اقتصاد تک محوری دامداری عشایری علاوه بر این که از نظر درآمد خانوار عشایری را دچار مشکل می کند، با توجه به کثرت تعداد دام در مرتع با فقر پوشش گیاهی در مراتع را نیز به دنبال دارد.

بهرامی افزود:  در همین راستا ترویج پروار بندی دام را در دستور کار قرار داده ایم تا با بهره گیری از علم روز ضمن افزایش درآمد عشایر به تعادل دام در مراتع نیز کمک کنیم.

او  در ادامه با اشاره به ظرفیت های قانونی ایجاد شده در یرنامه ششم توسعه ویژه عشایر گفت: در بند 5 ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است سالانه 5 درصد از شاخص های توسعه انسانی در مناطق عشایری را ارتقاء دهد.

این مقام مسئول گفت: تسهیلات خشکسالی، تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز و تسهیلات اشتغال پایدار در حوزه روستایی و عشایری نیز در قالب ارائه طرح توجیهی امسال به عشایر پرداخت می‌شود.

بهرامی در آخر از توزیع هزار پنل خورشیدی تا پایان  سال جاری در بین عشایر فارس خبر داد.

شهرستان‌ قیر و کارزین محل قشلاق بخشی از عشایر ایل قشقایی و خمسه از طوایف عمله، کشکولی کوچک و کرد شولی جمعا به تعداد هزار و 688 خانوار کوچنده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید