Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آبیک: مطرح کرد؛

توسعه اشتغال روستایی با راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی ماهیان زینتی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: آبزی پروری و پرورش ماهیان زینتی می‌تواند یکی از زمینه‌های مهم اشتغالزایی در مناطق روستایی شهرستان باشد.

توسعه اشتغال روستایی با راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی ماهیان زینتی

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، بیژن لطفی در حاشیه برگزاری  دوره آموزشی کاربردی آشنایی با اصول اولیه راه‌اندازی کارگاه پرورش ماهیان زینتی افزود: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی ضمن نیاز به سرمایه کم و فضای کوچک جهت فعالیت، زمینه اشتغال جوانان و زنان روستایی را نیز فراهم می‌کند .

لطفی اظهار کرد: در این شاخه از شیلات؛ در هر کارگاه کوچک پرورش ماهیان زینتی دست کم دو نفر به صورت مستقیم و دو نفر بصورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

لطفی درباره اهمیت پرورش ماهیان زینتی در این شهرستان بیان کرد: بستر و شرایط مناسب برای تولید ماهیان زینتی، وجود نیروی کارشناسی خبره در زمینه آبزی پروری، بهره‌مندی بهره‌برداران از آموزشهای لازم  درباره تکثیر و پرورش اینگونه ماهیان و همچنین نزدیکی به پایتخت و بازار مصرف از جمله پتانسیل مستعد شهرستان برای تولید ماهیان زینتی است .

او  یادآور شد: از آنجایی که تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یکی از فعالیتهایی است که در منازل مسکونی نیز امکان پذیر است؛ در این زمینه نیز مجوزهای لازم برای فعالیت در قالب مشاغل خانگی در این شهرستان صادر می‌شود.

گفتنی است؛ مباحثی همچون ویژگیهای مکان و تجهیزات لازم برای راه‌اندازی کارگاه خانگی ماهیان زینتی، ساخت و تجهیز آکواریوم و نحوه انتقال ماهی، مباحث اقتصادی مانند سرمایه مورد نیاز و میزان درآمد، بازاریابی و فروش در این دوره آموزشی-کاربردی مطرح شد .

همچنین شرکت کنندگان در این دوره، با اصول اولیه تکثیر و پرورش شش گونه از ماهیان زینتی؛ شامل گوپی، پلاتی، دم شمشیری، فایتر، آنجل و اسکار که دارای بیشترین بازار فروش در سطح منطقه هستند و پرورش و نگهداری آنها نیز دشوار نیست  آشنا شدند.

این دوره آموزشی در روستای گلزور از توابع بخش بشاریات این شهرستان با حضور بیش از 30 نفر برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید