Iranian Agriculture News Agency

مشاور فائو:

دستیابی به پایداری در تولید سویا اصلی‌ترین هدف است

مشاور فائو در پروژه توسعه پایدار تولید دانه روغنی سویا گفت: هدف ما از سفر به استان اردبیل، دستیابی به پایداری در تولید سویا با محوریت زنجیره ارزش است.

دستیابی به پایداری در تولید سویا اصلی‌ترین هدف است

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، پائول رابرتو گلرانی  در دیدار با رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: هدف ما این است که تمامی تجربیات و اندوخته‌های خودمان در کشور برزیل را استان اردبیل بکار بگیریم و با تبادل اطلاعات علمی با متخصصین ایرانی به راهکارهایی دست یابیم که حداکثر محصول را درواحد سطح تولید کنیم و ارقامی را در دشت مغان اردبیل به زیر کشت ببریم که از هر لحاظ شرایط سازگاری را با شرایط آب و هوایی منطقه داشته باشد. آخرین فناوریهای مرتبط با کشت سویا می‌بایست در این نقطه از کشور ایران ماندگار و بومی شود.

مشاور بین المللی  سازمان فائو در پروژه توسعه پایدار تولید دانه‌های روغنی افزود: هدف کلیدی که در کشت سویا دنبال می‌کنیم با تاکید بر زنجیره ارزش محصول  سویا و بررسی وضعیت زراعت سویا در این استان است.
 
این مقام مسئول افزود: انتظاری که از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی استان داریم این است که محققین برجسته و  تراز اول مراکز تحقیقاتی استان نهایت همکاری و هماهنگی را با ما داشته باشند تا بتوانیم مشکلاتی که در استان اردبیل در خصوص کشت سویا و جود دارد و آن مشکلات درکشوری مثل برزیل وجود ندارد به بهترین نحو ممکن حل نمائیم در نهایت هدفی که ما به دنبال آن هستیم توسعه کشت پایدار این محصول  ارزشمند است.
 
پائولو رابرتو گلرانی درباره بازدیدهای میدانی خود از مزارع سویای استان افزود: آنچه که ما به عینه در خصوص مسائل و مشکلات این زارعت دیدیم اسیدی بودن خاک بود که قطعاً راهکارهایی را ارائه خواهیم داد تا میزان PH خاکها را افزایش دهیم یعنی خاکها را به سوی  قلیایی  شدن هدایت کنیم تا بهترین شرایط برای رشد و نمو این محصول ارزشمند روغنی فراهم شود مشکل فنی دیگر نیز مربوط به غلاف بندی دانه‌های سویاست که در خصوص آن نیز با رایزنی‌هایی که با محققین و پژوهشگران ایرانی خواهیم داشت راهکارهای برون رفت از این مشکل را نیز ارائه خواهیم کرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید