Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی استان اعلام کرد:

خوزستان رتبه پنجم دامپروری کشور

خوزستان در مسیر پیشرفت در دامپزشکی

بنا به گزارش خبرنگار ایانا از اهواز دکتر مصطفی کنارکوهی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی دامپزشکی اظهار کرد: خوزستان رتبه ششم پرورش جوجه و مرغ گوشتی و رتبه پنجم کشوری در زمینه استان های دامپروری و جایگاه دوم آبزی پروری را در کشور در اختیار دارد.

خوزستان رتبه پنجم دامپروری کشور

مدیرکل دامپزشکی خوزستان، اظهار کرد: خوزستان رتبه ششم پرورش جوجه و مرغ گوشتی و رتبه پنجم کشوری در زمینه استانهای دامپروری و جایگاه دوم آبزی‌پروری را در کشور در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مصطفی کنارکوهی، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی دامپزشکی، با اشاره به بیماریهای مشترک میان دام و انسان، یادآور شد: بیش ازیک هزار بیماری مشترک میان دام و انسان در جهان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: یک هزار واحد مرغداری در استان داریم که فقط ۸۵۰ واحد آن فعال هستند که ۴۳ میلیون قطعه جوجه ریزی دارند که همه در خود استان مصرف می‌شود.

کنارکوهی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون  راس دام سبک و ۴۰۰ هزار رأس دام سنگین در خوزستان داریم، افزود: ۱۲۰ هزار میلیارد ریال ارزش دامهای سبک و سنگینی است که در استان داریم.

وی بیان کرد: یک میلیون دام در سطح استان تردد می‌کنند و خوزستان با تولید بیش از ۶۰ هزار تن آبزی در کشور رتبه دوم را در اختیار دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به طرحهایی که در هفته ملی دامپزشکی در استان به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: کشتارگاه صنعتی خرمشهر با هزینه ۳۰۰ میلیارد و توسط بخش خصوصی به زودی افتتاح می‌شود.

به گفته کنار کوهی کشتارگاه صنعتی بهبهان علی رغم پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی متوقف شده و در ماهشهر و امیدیه هم کشتارگاه صنعتی در حال احداث است.

وی اضافه کرد: ۵ میلیون و ۶۸۸ هزار نوبت واکسیناسیون دامها در ۶ ماهه نخست امسال و ۴۸ هزار مورد مراقبت دامی و سمپاشی اماکن دامپروری و دامداری طی همین مدت انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به ضرورت برخورد با کشتار غیرمجاز دام در سطح معابر و خیابانهای استان به ویژه اهواز و تأکید بر آن، تصریح کرد: پدیده زشتی به نام کشتار غیرمجاز دام و فروش آن در سطح کشور و استان وجود دارد که یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما است که همه دستگاه‌ها در این زمینه باید به کمک ما بیایند.

کنارکوهی گفت: ۱۶۹ پرونده قضایی برای کشتار غیرمجاز دام در سطح معابر تشکیل شده است.

وی بیان کرد: گوشتهای وارداتی که با تایید دامپزشکی وارد استان می‌شوند از نظر بهداشتی و کیفیت و سلامت هیچ مشکلی ندارند و سالم هستند، زیرا فرآیندهای نظارتی بسیار دقیق و سخت گیرانه‌ای از طرف دامپزشکی از زمان ورود آنها به کشور صورت می‌گیرد و تا سلامت آنها برای ما احراز نشود به هیچ عنوان مجوز ورود نمی‌گیرند و ما در زمینه حفظ سلامت و جان مردم با کسی تعارف نداریم و ذره‌ای از اعمال قانون در این زمینه کوتاه نمی‌آییم و مراقبت و نظارت و حساسیت ما در زمینه اعمال دقیق مراقبتهای دامی بالا است.

کزارش از زهره کریمی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید