Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشاورزی با اجرایی شدن قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی

اولین نشست کارگروه یکپارچه سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی شهرستان قزوین برگزار شد.

توسعه کشاورزی با اجرایی شدن قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی

به گزارش خبرنگار ایانا درقزوین، در این نشست که با حضور عباس علیخانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان قزوین و اعضای کارگروه شهرستانی ،  نمایندگان  استانداری، ثبت اسناد، آب منطقه‌ای و  بانک کشاورزی حضور داشتند؛ معاون حفظ کاربری و یکپارچگی مدیریت امور اراضی جهادکشاورزی استان قزوین هدف از برگزاری این نشست را بررسی قانون تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و هماهنگی بیشتر دستگاههای مرتبط با این طرح دانست.

مجید توسلیان افزود: عوامل متعددی مانند مالکیت خصوصی، قانون ارث، تغییر کاربری‌های بی‌رویه، افزایش شهرنشینی و رهایی زمین از کشاورزی پایدار و مستمر باعث بوجود آمدن پدیده‌ای به نام خرد شدن اراضی شده که برای جلوگیری از این پدیده؛ قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی شکل گرفت که در سال 1395 آئین نامه اجرایی آن اصلاح وبه استانها ابلاغ شد.

وی اظهار کرد: با اجرا کردن این قانون امیدواریم مالکیت فردی و حقیقی تبدیل به مالکیت حقوقی از جمله: تعاونی‌ها، شرکتهای مشاع سهامی شود که این مسئله یک حرکت خوبی در بخش کشاورزی خواهد بود که مدیریت کشاورزی را در قطعات کمتر ولی با مساحت  بالا قویترخواهد کرد.

توسلیان تصریح کرد: برای انجام این طرح لازم است ابتدا عملیات ترویجی توسط مراکز جهاد کشاورزی در روستاهایی که پتانسیل اجرای قانون یکپارچگی را دارند انجام و میزان استقبال  بررسی و سپس طرح مطالعاتی آن تکمیل و در دستور کار کارگروه قرار خواهد گرفت.

وی،  ضمن تشریح قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و آیین‌نامه و دستورالعمل‌های موضو ع ماده 12 و اهداف و برنامه‌های اجرایی ، مشوق ها و شرح وظایف هر دستگاه از اعضاء کارگروه خواست طی یک بازدید میدانی از طرح پایلوت اجراشده در حصار ولیعصر در روزهای آتی بازدید و از نزدیک با مزایای این طرح آشنا شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید