Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد؛

مهار بیماریهای مشترک انسان و دام در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: خطر بیماریهای مشترک انسان ودام استان را تهدید نمی‌کند.

مهار بیماریهای  مشترک انسان و دام در سیستان و بلوچستان

مهدی حسینی درگفت‌وگو با خبرنگار ایانا درزاهدان اظهار کرد: برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر غیر بومی دامی شایع در استان و کشور‌های همجوار در دستور کار است.

حسینی بیان کرد: فعالیتهای دامپزشکی در حوزه‌های مختلف دام، طیورو شیلات بسیار وسیع ومتنوع است و تاکنون ۲۲۰ نوع بیماری در زمینه‌های مختلف شناسایی شده است.

او افزود: تامین سلامت و بهداشت دام از طریق اجرای برنامه‌های پیشگیری و مبارزه علیه بیماری‌های دامی، انجام اقدامات لازم در راستای پیشگیری از احتمال سرایت و نفوذ بیماری‌های واگیر دامی، اجرای برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر غیر بومی دامی شایع در استان و کشور‌های همجوار، شناسایی مناطق آلوده و کانون‌ها بیماری‌ها از جمله مهمترین وظایف حوزه دامپزشکی است.

حسینی با اشاره به اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر افزود: اصلاح ساختار قرنطینه‌های دامی و موقعیت واحدها، افزایش نظارت بر کنترل تردد محموله‌های ورودی و خروجی استان، افزایش نظارت بر صدور کد الکترونیک رهگیری خودروهای حمل و نظارت بر اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای و معرفی متخلفان به مراجع قضایی، آنجام آزمایش ویروس کرونا برای تمامی شترهای وارد شده و حمل و کشتار داخل استان را از مهمترین اقدامات دامپزشکی در این مدت عنوان کرد.

وی کاهش دوره قرنطینه دامهای واردشده و دوره قرنطینه دام مرزی پرواری،افزایش میزان ورود دام، کاهش تخلفات در قرنطینه‌های دامی، کاهش موارد بروز بیماریهای دامی استراتژیک بویژه تب برفکی، کاهش قاچاق دام به خارج استان، افزایش ظرفیت پرواربندی‌ها و تولید گوشت براساس شیوه پنج روزه قرنطینه، اصلاح و به روز رسانی شیوه صدور مجوز صادرات و ترخیص محموله‌ها با هماهنگی کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور را از دیگر اقدامات مهم در این حوزه عنوان کرد.

او درباره ظرفیت بالای استان به لحاظ تأمین گوشت خاطرنشان کرد: بیشترین و بهترین کشتارگاه‌های کشور در سیستان و بلوچستان وجود دارد واین استان ظرفیت بالایی در تأمین گوشت کشور دارد.

رشد میزان صادرات ماهی استان 

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بااشاره به صدور 15 فقره پروانه پرورش ماهی در قفس با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب درشهرستان چابهار گفت: طرح پرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود که سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به اقیانوس از ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه برخوردار است.

حسینی کنترل صید بی‌رویه آبزیان و انواع ماهی، کمک به ذخایر دریایی، تولید ارزان ماهی و صید بدون مخاطرات دریایی را از جمله مزایای پرورش ماهی در قفس عنوان کرد.

حسینی، از رشد صادرات ماهی  خبر داد و گفت: گفت: این صادرات در سال ۹۲ صفر بوده و در سال۹۶ به بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است و این ماهی‌ها ماهی‌هایی بودند که غیر ماکول بودند که به کشور‌های متقاضی صادر می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید