Iranian Agriculture News Agency

پروژه کشاورزی حفاظتی ایران-سیمیت در فارس اجرا می‌شود

مسئول دفتر مرکز تحقیقات بین المللی ذرت و گندم (سیمیت) در ایران، گفت: پروژه مشترک ایران و هند موسوم به سیمیت در راستای افزایش عملکرد و پایداری تولید گندم در شرایط آبی و دیم طراحی شده است.

پروژه کشاورزی حفاظتی ایران-سیمیت در فارس اجرا می‌شود

محمدرضا جلال کمالی  در گفتگو با خبرنگار ایانا در شیراز گفت:  دولت و مرکز سیمیت پروژه شش ساله‌ای را امضاء کردند که از سال 1396 شروع و به مدت یک سال اجرا شده است.

کمالی افزود: تاکید این پروژه برسیستم‌های گندم بنیان و گندم آبی و دیم در ایران است و هدف افزایش عملکرد و پایداری تولید گندم در شرایط دیم و آبی است.

این محقق با اشاره به‌ این‌که تعهد کمی این پروژه افزایش 25 درصد عملکرد گندم دیم و 30 درصد گندم آبی در استان‌های هدف بوده، اظهار کرد: استان‌های هدف گندم آبی فارس، خوزستان و گلستان و برای گندم دیم اردبیل، همدان، زنجان و قزوین است.

کمالی بیان کرد: این طرح در فارس از سال گذشته با ایجاد پلت فرم تحقیقاتی در ایستگاه تحقیقات زرقان شروع شده و پیشرفت مناسبی داشتیم و امروز برای انتخاب پلت‌فرم‌های آموزشی- ترویجی در مزارع کشاورزان  در دو منطقه جنوب فارس در داراب و در منطقه معتدل درمرودشت سایت‌هایی بازدید کردیم  و اطلاعاتی جمع‌آوری شد که به زودی تصمیم نهایی برای ایجاد این پلت‌فرم‌ها در مزارع کشاورز گرفته می‌شود.

مسئول دفتر سیمیت در ایران گفت: ماهیت پروژه مشارکتی بوده و با شرکت کشاورز همه ذی‌نفعان از جمله سازندگان ماشین‌های کشاورزی، متخصیصین خاک‌شناسی، علف‌های هرز، آفات، بیماری‌ها و ماشین‌آلات،  به‌نژادگران و همه افرادی که دستی بر کشاورزی و سیستم‌های زراعی گندم‌بنیان دارند، این پروژه اجرا می‌شود.

کمالی با بیان این‌که در این سیستم بیشتر تاکید بر بدون خاک‌ورزی، پوشش خاک با بقایای گیاهی و تناوب سودمند برای کشاورزان است، خاطر نشان کرد: سیستم‌های زراعی مختلف و محصولات مختلف در تناوب با گندم سال اول در پلت‌فرم کشت می‌شود و گندم محصول اصلی پروژه و ذرت، سویا، ماش، گلرنگ جز تناوب است و پیشترفته‌ترین ارقام را در پلت‌فرم استفاده می‌کنیم، ضمن این‌که این پروژه شامل دو قسمت به‌نژادی و به‌زراعی است و نتایج قسمت به‌زراعی در پلت‌فرم تست می‌شود.

او گفت: مساحت پلت‌فرم‌های آبی 5 هکتار و دیم 10 هکتار است و  پلت‌فرم به شکلی طراحی شده که می‌تواند برای سال‌های متمادی باقی مانده و آثار  تیمارهایی که در پروژه ارزیابی می‌شود در طولانی مدت روی خاک منطقه ارزیابی ‌شود.

کمالی تاکید کرد: امیدوارم با همکاری همه همکاران و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس دستاوردهای خوبی برای کشاورزان استان داشته باشیم.

کشاورزی حفاظتی به افزایش ماده آلی خاک کمک می‌کند

در همین راستا محمدمهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، با اشاره به این‌که یکی از راهکارهایی که امروز پیش روی ماست، کشاورزی حفاظتی بوده چرا که به افزایش ماده آلی خاک کمک می‌کند، افزود: پروژه کشاورزی حفاظتی ایران-سیمیت مورد تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران، وزیر جهاد کشاورزی است، بنابراین عزم اجرای این پروژه را داریم تا نتایج مفید حاصله به جامعه کشاورزان ترویج و آموزش داده شود.

قاسمی با ییان این‌که تجارب بسیاری در خصوص کشاورزی حفاظتی در فارس وجود دارد و چندین کتاب در این زمینه نوشته شده، اظهار داشت: با تعامل بیشتر با محققین پروژه‌ها بهتر تعریف می‌شود و چندین پله جلوتر می‌رویم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: علی‌رغم تاثیر مثبت کاربرد کشاورزی حفاظتی در افزایش ماده آلی خاک، دغدغه‌هایی در خصوص کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و مکانیزاسیون وجود داشته که باید به کمک یکدیگر برطرف کنیم، در این راستا همکاران سازمان جهاد کشاورزی فارس و مرکز تحقیقات از هر گونه همراهی و همکاری که امکان‌پذیر باشد، کوتاهی نخواهند کرد.

به گزارش ایانا، ماهش کومار گاتالا٬ محقق مرکز تحقیقات بین المللی گندم و ذرت (سیمیت) و مسئول پروژه کشاورزی حفاظتی در طرح ایران سیمیت٬ محمدرضا جلال کمالی، مسئول دفتر مرکز تحقیقات بین المللی ذرت و گندم (سیمیت) در ایران و جمعی از مسئولان ملی و استانی با هدف انتخاب پلت‌فرم‌های آموزشی- ترویجی در مزارع کشاورزان برای اجرای سامانه کشاورزی حفاظتی پروژه ایران- سیمیت ، از اراضی فارس بازدید کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید