Iranian Agriculture News Agency

آغاز کاشت پاییزه گندم در شهرستان اردبیل

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اردبیل گفت: کاشت پاییزه گندم در اراضی مستعد کشاورزی آبی و دیم شهرستان اردبیل آغاز شده است.

آغاز کاشت پاییزه گندم در شهرستان اردبیل

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، بهروز آقازاده افزود:  تاکنون بیش از 2 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری سطح کشت این محصول به بیش از 30 هزار هکتار برسد.

این مقام مسئول اعلام کرد: توزیع بذور گندم گواهی شده در 14 عامل توزیع و شرکتهای مورد تایید جهاد کشاورزی در شهرستان اردبیل آغاز شده و همچنان ادامه دارد و مشکلی از بابت تامین و توزیع بذر گندم در این شهرستان  وجود ندارد .

آقازاده خدمات ارائه شده به کشاورزان گندم کار را علاوه بر تامین کود شیمیایی و بذور اصلاح شده ، بوجاری کردن بذر ،در اختیار قرار دادن تراکتور و دستگاه های کشت مستقیم و سایرادوات خاکورزحفاظتی و خطی کار بذور، برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویجی و ارائه دانش فنی و نظارت کارشناسان کشاورزی در زمان کاشت عنوان نمود.

وی مزایای کشت مکانیزه را در مقایسه با کشت سنتی تراکم مناسب بذر، عمق مناسب کشت و سطح سبز یکنواخت، استفاده از نهاده‌های کشاورزی کود و بذر به صورت همزمان، افزایش عملکرد تولید، کاهش هزینه‌های تولید و ذخیره‌سازی مناسب آب عنوان کرد و به کشاورزان توصیه کرد که کشت مکانیزه راجایگزین کشت سنتی کردند.

وی همچنین بر اجرای خاکورزی حفاظتی و استفاده از ادوات خاک ورزی حفاظتی (ادوات کشت مستقیم و گاوآهن قلمی ) در زمان کاشت گندم خصوصا در اراضی دیم تاکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید