Iranian Agriculture News Agency

برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور در فارس

هشتمین شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور با حضور آیت الله تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، بهرامی مدیر کل امور عشایر فارس، سرهنگ افسری فرمانده سپاه عشایر فارس و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد.

برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، در این همایش آیت الله تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که شعر یک هنر متعالی است که توانایی ایجاد تحول عظیم در روح و جان انسان را داشته، اظهار داشت: شعر کلامی مخیل و شور انگیز است و در بسیاری از موارد باید با زبان شعر سخن گفت تا احساسات را برانگیخت و یک تحول در جامعه پدید آورد در حالی که زبان رسمی نمی تواند این رسالت را انجام دهد.

آیت الله تقوی با اشاره به تفاوت نظم و شعر، نظم را چیدن کلمات در کنار هم خواند و افزود:  شعر کلامی موزون است که از ترکیب تخیل و اندیشه به وجود می آید که اگر مایه تخیل نداشته باشد نمی تواند در حوزه این هنر قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که شعرا در طول تاریخ همواره با نقش برجسته خود مورد عنایت بزرگان دین بوده‌اند، چنانچه پیامبر اسلام (ص) در حدیثی فرمودند: شعر خود پرتوی از حکمت است، افزود:  زبان شاعری که در خدمت زیبایی مختلف قرار می گیرد کلید گنجینه عرش الهی است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: شعر خود یک وسیله بسیار ارزشمند برای پرورش فکر و اندیشه فرزندان بوده، بنابراین در حوزه دینی نیز شعر یک جایگاه و ارزش ویژه دارد، همچنین شعر در مبارزه با کفار نیز نقش خاصی دارد و چنانچه شعر شما در مسیر الله و حق قرار بگیرد عبادت است.

آیت الله تقوی با قرائت اشعاری در بیان حادثه کربلا گفت: شاعران در پاسداری از ارزش های عاشورایی نقش مهمی داشته چرا که ورود شاعران متعهد و هنرمند باعث شده با گذشت بیش از 1400 سال واقعه عاشورا هم چنان با شور و شعور زنده بماند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد:  یکی از رسالت های شعر عاشورایی دمیدن روح آزاد اندیشی و عزت طلبی در جامعه بوده و ابراز امیدواری کرد روحیه ظلم ستیزی، شهادت طلبی و مبارزه با دشمن که از فلسفه قیام عاشورا است همچنان در جامعه ساری و جاری باشد.

 آیت الله تقوی با بیان این‌که شعر عاشورایی باید تاریخ عاشورا رانیز بیان کند، افزود: از دیگر فلسفه های شعر عاشورایی تقویت عواطف و احساسات جامعه به سمت ارزش ها است.

در ادامه قربانی کشکولی دبیر هشتمین شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور با اشاره به این‌که باید با به توجه به ظرفیت‌های جامعه عشایری، از آن  استفاده کرد،  افزود: در غیر این صورت دشمن مترصد فرصت برای استفاده از این ظرفیت ها است.

قربانی کشکولی اظهار کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان و همچنین ضربه‌ای که غربی‌ها و به خصوص انگلیس از اقوام عشایرخورده‌اند ، باید فرهنگ عشایر را به صورت مناسب معرفی کنیم که برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر نیز در همین راستا است .

دبیر هشتمین شب شعر عاشورایی تاکید کرد : تاکنون بیش از سیصد و سی شاعر عشایری شناسایی شده‌اند و از این تعداد 840 شعر جمع آوری شده است، در سال جاری نیز 90  شعر در قالب دوبیتی، غزل و قصیده از 45  شاعر به دبیرخانه ارسال شده است و از این میان هیئت داوری 12 اثر برگزیده را انتخاب کرده‌اند که صاحبان این 12 اثر با  حضور شب شعر اشعار خود را قرائت کردند.

شایان ذکر است:  شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور هر ساله در آخرین پنجشنبه ماه محرم برگزار می شود که امسال نیز مجموعه فرهنگی مذهبی عشایر استان فارس واقع در شهر صدرا در روز پنج شنبه  12 مهر ماه بعد از نماز مغرب و عشا میزبان شاعران و علاقه مندان به ادب و فرهنگ ایرانی اسلامی بود.

گفتنی است: هشتمین شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور با هدف تقویت انسجام اقوام، شناسایی و ساماندهی شعرای آئینی عشایر کشور در شهر جدید صدرا برگزار شد. در این شب شعر که با حضور گسترده علاقمندان برگزار شد علاوه بر مردم و مسئولان، شاعرانی از اقصی نقاط کشور نیز حضور داشتند که اشعار خود را در منقبت و مظلومیت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش قرائت کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید