Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس:

کاشت چغندرقند پاییزه در بهره‌وری آب، تداوم تولید و اشتغال مؤثر است

ستادچغندر قند فارس به ریاست تبادار استاندار فارس و با حضور یزدانی مشاور وزیر و مجری طرح چغندر قند وزارت جهادکشاورزی، محمدمهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین استانی به منظور بررسی وضعیت کشت چغندر قند پاییزه تشکیل جلسه داد.

کاشت چغندرقند پاییزه در بهره‌وری آب، تداوم تولید و اشتغال مؤثر است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، در این نشست اسماعیل تبادار استاندار فارس با اشاره به این‌که در فارس از اقتصادکشاورزی نمی‌توان چشم پوشی کرد، افزود: بخش کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم این استان محسوب می‌شود که باید به اقتضای زمان مدیریت کرد، راهکارهای مناسب و عملیاتی را برای کنترل و مدیریت آب مصرفی در این بخش تدوین و از محققان، تحلیل‌گران،کارشناسان و راهبران استفاده کرد.

تبادار اظهار کرد: کشت چغندرقند پاییزه بهره‌وری جدی را در آب همراه داشته و با توجه به فعالیت کارخانه‌های قند در این استان، توسعه این کشت امر بسیار خوبی بوده که برای سالهای اول باید برنامه نظام‌مند در نظر گرفته شود و با توجه به میزان بذر باید اولویت‌های منطقه‌ای برای کاشت تعریف شود که بدون شک لزوم فراهم کردن مشوق‌ها و حمایت‌های مختلف برای کشاورزان و کارخانه‌های قند در تسهیل این امر موثر خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: از تمام کسانی که با اجرای این کار باعث فراهم کردن اشتغال، بهره‌وری آب و تداوم تولید شده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

استاندار فارس در ادامه با بیان این‌که در توسعه کشت چغندر قند پاییزه به لحاظ ویژگی‌های آن، باید در زمان کاشت و برداشت محصول، پیش‌بینی شرایط حمل محصول به کارخانه و هماهنگی بین کشاورزان و کارخانه برنامه‌ریزی کرد، تصریح کرد: مدیریت باید نظام گرفته و قبل از واقعه انجام شود.

در ادامه علیرضا یزدانی مشاور وزیر و مجری طرح چغندر قند وزارت جهادکشاورزی با بیان این‌که توسعه کاشت چغندر قند پاییزه در سطح 23 هزار هکتار در کشور پیش‌بینی شده، افزود: کشت چغندر قند پاییزه از سال ۱۳۹۳، در سطح ۲۰۰۰هکتار در سطح استان خوزستان آغاز شد تا سال زراعی   97-96 به 17 هزار هکتار رسید.

یزدانی با بیان این‌که بعد از استان خوزستان، استان‌های فارس و گلستان بیشترین سطح زیرکشت چغندرقند پاییزه را دارند، تاکید کرد: در سال گذشته با تولید 8 میلیون تن چغندرقند رکورد تولید این محصول شکسته شد و با احتساب شکر استحصالی از نیشکر بیش از 2 میلیون تن شکر در کشور تولید شد که در تاریخ صنعت قند بی سابقه است.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این نشست با بیان این‌که فارس از استان‌های مستعد کشت چغندر پاییزه است، اظهار کرد:  مصرف آب در کشت چغندرقند پاییزه ۵۰ درصد کمتر از چغندرقند بهاره بوده و بهره‌وری از آب در این نوع کشت بالاتر است، بنابراین  آموزش‌های ترویجی لازم در ارتباط با توسعه این نوع کشت به بهره‌برداران ارائه شده است.

قاسمی با اشاره به این‌که در چغندر قند پاییزه رعایت تاریخ کاشت و برداشت مناسب اهمیت خاصی داشته، افزود: بهترین زمان کاشت این محصول  ۱۵ مهر تا ۱۰آبان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به این‌که در سال گذشته ۱۳۰۰ هکتار چغندرقند پاییزه در استان فارس کشت شد و برنامه ابلاغی از سوی وزارت متبوع امسال کاشت چغندر قند در ۲۵۰۰ هکتار در فارس است، تاکید کرد: عدم پرداخت به‌موقع پول مهمترین مانع کشت در سال جاری است.

توکلی مشاور استاندار در امور کشاورزی اظهار کرد: به ازای هر متر مکعب چغندر قند پاییزه ۱۴۰۰ گرم شکر و در چغندر قند بهاره ۷۰۰ گرم تولید شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید