Iranian Agriculture News Agency

همایش یکروزه کلزا در خوزستان برگزار شد؛

خوزستان رتبه دوم در تولید کلزا

همایش کشت دانه روغنی کلزا با حضور معاون امور زراعت جهادکشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی در اهواز برگزار شد.

خوزستان رتبه دوم در تولید کلزا

به گزارش خبرنگار ایانا از اهواز همایش کشت دانه روغنی کلزا امروز سه شنبه 10مهرماه درسالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با حضور معاون امور زراعت جهادکشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی در اهواز برگزار شد.

خوزستان رتبه دوم در تولید کلزا

در این همایش که به منظور برنامه ریزی و هماهنگی برای آغاز کشت کلزا در فصل زراعی 98-1397 در استان خوزستان برگزار شد معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت :استان خوزستان در سال اقتصاد مقاومتی توانست با افزایش تولید دانه روغنی کلزا رتبه دوم در تولید این محصول در سطح کشور را به خود اختصاص دهد .

عباس کشاورزبا بیان اینکه خوزستان مرکز تولید بذر کلزا در کشور است افزود: ازاین بابت تولید بذر خوزستان برای بقاءکشت کلزا در این استان و سایر استان هایی که کشت کلزا انجام می شود حائز اهمیت است.

وی با اشاره به آغازسال زراعی جدید از اول مهر ماه ادامه داد :  امسال قرار است 35 هزارهکتار در استان خوزستان به زیر کشت این محصول برود و  نسبت به سال گذشته که قریب به 20هزار هکتار کشت شده بود افزایشی معادل 85درصدرا نشان می دهد.

وی ابراز امیدواری کرد : در سال زراعی پیش رو تولید محصول کلزا در استان خوزستان با بیش از ده درصد رشد نسبت به پیش بینی به حدود 70 هزار تن برسد.

کلزا بهترین گیاه در تناوب زراعی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان دیگر سخنران این همایش بود و گفت دانه روغنی کلزا گیاهی بسیار مناسب برای قرار گرفتن درتناوب زراعی است خصوصا در شرایط بحران آبی کنونی چرا که بر خلاف سایر دانه های روغنی ، کلزا در استان خوزستان به ضورت پاییزه کشت می شودو از آب بارش های پاییزه (یا آب سبز) بهره می برد.

کیخسرو چنگلوایی پس از تقدیر از نقش شبکه تعاون روستایی خوزستان در خرید محصول کلزا ادامه داد علیرغم استعداد و شرایط مطلوب استان در کشت کلزا ، محدودیت هایی نیز وجود دارد از جمله شرایط جوی در اواخر دوره رشد این گیاه و همچنین مشکلات پیشتیبانی که خصوصا لازم است در زمان برداشت متولیان خرید به موقع وارد عمل شوند و قیمت خرید ، دستورالعمل خرید و این قبیل موارد را به موقع ابلاغ کنند.

وی تامین اعتبار برای بهاء خرید محصول کلزا را بسیاز مهم و حائز اهمیت برشمرد و افزود بویژه  در اولایل خرید محصول تامین بهاء و پرداخت وجه ،  بسیار در روند خرید محصول تاثیر گذار خواهد بود و خواستار احتمام متولیان خرید در این خصوص شد.

خوزستان در شرایط خشکسالی شدید

محمد سبزه زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان دیگر سخنران این همایش بود و گفت در سال زراعی گذشته 205 میلی مترمتوسط کل بارندگی استان خوزستان بود که نسبت به بلند مدت 35.7 درصد کاهش را نشان میدهد وی بر اساس شاخص spei  که شاخص میزان بارندگی و میزان تبخیر در یک سال زراعی در یک محدوده جغرافیایی خاص است افزود بیش از 26 درصد از سطح استان درشرایط خشکسالی خیلی شدید ، حدود 40 درصد در شرایط خشکسالی شدید ، 31 درصد در حالت خشکسالی متوسط و قریب به 1 درصد از سطح استان در وضعیت خشکسالی ضعیف به سر می برند و ادامه داد براساس پیش بینی های جهانی شرایط برای سال زراعی جدید در حد نرمال و متوسط خواهد بود .

سبزه زاری بر اساس مدل های پیشبینی هواشناسی منطقه ای شرایط را در حد کمتر از نرمال ولی با شدتی کمتر از سال گذشته پیش بینی کرد و در آخر گفت از نظر علمی بین 65 تا 70 درصد می توان به پیش بینی های علمی برای محقق شدن اعتماد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید