Iranian Agriculture News Agency

یعقوب مهندس مدیر کل دامپزشکی استان فارس

جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال های اخیر موجب خسارت جبران ناپذیری در صنعت طیور شده، علی رغم این‌که در طول سال حتی در فصول گرم در بعضی از نقاط کشور بیماری مشاهده شد، اما عوامل محیطی ازجمله سردی هوا از عوامل موثر در سرعت بخشیدن به انتشار و اشاعه بیماری است.

جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، یعقوب مهندس مدیر کل دامپزشکی استان فارس با اشاره به کاهش دما همزمان با آغاز فصل پاییز و بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد در استان‌‎های همجوار طی چند هفته اخیر، گفت: به منظور پیشگیری از بروز بیماری باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.        

 مهندس تصریح کرد: رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور، کنترل نقل و انتقال، توجه به امور قرنطینه ای بین استانی، جلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل به داخل مرغداری ها  از جمله مواردی است که در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا موثر است.

این مقام مسئول همچنین از دیگر موارد موثر که در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا به ضدعفونی اطراف سالن و ماشین‌های حمل سوخت ، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی و جوندگان به داخل مرغداری،  رعایت اصول بهداشتی و استفاده از البسه تمیز توسط کارگران اشاره کرد.             

مهندس در پایان از کلینسین های طیورخواست تا در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر معمول را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند. گفتنی است: در سال گذشته در استان فارس 4  واحد غیر مجاز پرورش طیور آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان شناسایی و در اسرع وقت معدوم سازی و مختومه شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید