Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز

کاهش 90درصدی برداشت پسته درشهرستان نی ریز

شهرستان نی ریز قطب تولید پسته و بزرگترین تولید کننده این محصول استان فارس است.

کاهش 90درصدی برداشت پسته درشهرستان نی ریز

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز،  از کاهش 90درصدی برداشت پسته در نی ریز در سال جاری خبر داد.

سیروسی با بیان این‌که نزدیک به 16 هزار و 600 هکتار از باغ های شهرستان نی ریز به کشت ارقام مختلف پسته از جمله اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و اوحدی اختصاص دارد، تصریح کرد: بیش از 13 هزار هکتار آن مثمر بوده و  متوسط برداشت هر هکتار باغ مثمر در شرایط عادی یک تن پسته خشک است.

سیروسی اظهار داشت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف شهرستان برای تولید پسته در سال های اخیر به علت کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و افت کیفی آب در مناطق مختلف، بسیاری از باغداران شهرستان با ایجاد باغ های پسته به تولید این محصول روی آورده‌اند .

او افزود: پیش بینی می شود امسال حدود 1300 تن پسته از باغ های شهرستان برداشت و پس از فرآوری توسط 16 ترمینال ضبط و فرآوری پسته شهرستان به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود که نسبت به سال قبل 90درصد کاهش داشته است.

سیروسی با اشاره به‌ علت نوسانات شدید دمایی و گرم شدن بی‌سابقه هوا در سال جاری که موجب ایجاد اختلال درگرده افشانی پسته شده، خاطر نشان کرد: کاهش تولید 90درصدی این محصول را شاهد هستیم که خسارت قابل ملاحظه ای به تولید کنندگان در این شرایط سخت اقتصادی وارد کرده است.

او افزود: اگرچه صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف به جبران خسارت باغ‌های زیرپوشش بیمه بنا به تعرفه های موجود است، ولی به علت عدم پوشش بیمه ای بسیاری از باغ‌های مکاتباتی با مراجع برای جبران خسارت باغداران انجام شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز در پایان گفت: مشکل بزرگی که در تولید و فرآوری پسته وجود دارد، بارگیری و خروج این محصول هنگام برداشت به شهر ها و استان های همجوار است که با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی در شهرستان توسط سرمایه گذاران علاقه مند علاوه بر رونق اقتصادی، محصولات فرآوری شده با نشان منطقه تولید کننده محصول به بازارهای خارجی صادر خواهد شد و در نتیجه باغداران از ارزش افزوده این محصول نیز منتفع خواهند شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید