Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک :

تجهیزات آبیاری تحت فشار در ردیف کالاهای اساسی قرار گرفته است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های وزیر محترم جهاد کشاورزی و تصویب هیات دولت خرید تجهیزات آبیاری تحت فشار در ردیف کالاهای اساسی و شماره یک با ارز 4200 تومانی قرار گرفته است .

تجهیزات آبیاری تحت فشار در ردیف کالاهای اساسی  قرار گرفته است

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، علیمراد اکبری در نشست مشترک با رئیس سازمان و مسئولین و مدیران جهاد کشاورزی استان اردبیل، ضمن بازدید از طرحهای اجرا شده در حوزه آب و خاک گفت: یکی از بزرگترین طرحهای تجهیز اراضی به روشهای پیشرفته سیستم های نوین آبیاری بارانی در سطح 42 هزار هکتار در اراضی پایاب سد خدا آفرین مراحل نهایی خود را طی می کند این پروژه مهم ملی با سعی و اهتمام دست اندرکاران سازمان جهاد کشاورزی استان تا کنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید واریم باقی مانده عملیات اجرایی نیز بزودی به پایان برسد و در اواخر سالجاری شاهد بهره برداری از این پروژه مهم ملی در این استان باشیم .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : از لحاظ وسعت و تکنولوژی روز می توان گفت پروژه سیستم آبیاری تحت فشار که هم اکنون در دشت مغان مراحل پایانی خود را سپری می کند الگو و نمونه است. در هیچ کجای دنیا در این سطح وسیع از تکنولوژی «سنتر پیوت » استفاده نشده است . سیستم آبیاری در این پروژه به صورت هوشمند مدیریت می شود و آخرین فنآوریها در آن بکار رفته است . 

اکبری در ادامه سخنان خود گفت : در این پروژه عظیم ملی مدیریت مصرف بهینه در آب کشاورزی یکی از مهمترین اهدافی است که دنبال می شود و قطعا ً با بهره برداری از این طرح مهم به میزان 85 درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد و قادر خواهیم بود بیشترین میزان محصول را درواحد سطح برداشت کنیم . 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در ادامه سخنان خود افزود: خوشبختانه به دلیل عملیات بهنژادی و بهزراعی و تجهیز اراضی کشاورزی به انواع سیستم های نوین آبیاری بارانی میزان بهره وری در آب کشاورزی به نحو قابل توجهی افزایش یافته است به گونه ای که برداشت 9 دهم کیلوگرم بر مترمکعب به  1 و 32 صدم کیلوگرم برمترمکعب رسیده است که این امر نشاندهنده سعی و اهتمام مسئولین و دست اندرکاران تولید به بهره وری اصولی و منطقی از آب کشاورزی دارد . او افزود: طی 5 سال گذشته  7 درصد افزایش بهره وری در بخش کشاورزی را شاهد بودیم و امید واریم این روند در سالهای آتی نیز ادامه داشته باشد. خوشبختانه  استان اردبیل خیز بسیار خوبی در راستای گسترش سیستم های مدرن و نوین آبیاری تحت فشار برداشته است و 3500 هکتار در دست اجرا دارد که امید وارم تا پایان امسال این میزان را به 8000 هکتار برساند .

اکبری افزود: مشکل اساسی که در انجام پروژه های آبیاری تحت فشار داریم افزایش بی رویه قیمت مواد پلی اتیلینی مورد نیاز است که متاسفانه کارخانه های پتروشیمی در حق بخش آب و خاک کشور جفا کرده اند هنوز مواد اولیه مورد نیاز برای اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار در اختیار این بخش قرار نگرفته است.

به گفته اکبری در حال حاضر یک میلیون هکتار پروژه های مهم آبیاری تحت فشار در کشور در دست اقدام است اگر قیمت تهیه پلی اتیلین های مورد نیاز به حد تعادل و قابل قبول و معقول نرسد مسلما ً طرحهای مهم آبیاری تحت فشار به بهره برداری نخواهند رسید. 

این مقام مسئول درا دامه سخنان خود افزود : خوشبختانه با پیگیری های وزیر محترم جهاد کشاورزی و تصویب هیات دولت خرید تجهیزات آبیاری تحت فشار در ردیف کالاهای اساسی و شماره یک با ارز 4200 تومانی قرار گرفته است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید