Iranian Agriculture News Agency

نقش فرآوری کشاورزی در افزایش ارزش افزوده؛

تسریع در تأمین امنیت غذایی با ایجاد صنایع تبدیلی

ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهره‌وری تولید به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود بخش‌کشاورزی 2 هدف مهمی است که وزارت جهادکشاورزی با جدیت به دنبال آن است.

تسریع در تأمین امنیت غذایی با ایجاد صنایع تبدیلی

به گزارش خبرنگار  ایانا درسمنان، امروزه همه می‌دانند که تفاوت درآمدهای هنگفت و سرشار کشورهای پیشرفته از محل صادرات در بخش‌های مختلف مرهون فرآوری محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده در این محصولات است.

خام‌فروشی محصولات و واردات مجصولات نهایی از سوی کشورهای جهان سوم سبب شده تا حجم بالای محصولات تولیدی و صادراتی کفاف هزینه حجم اندک محصولات نهایی را نداده و در عمل این کشورها سود چندانی از محصولات تولیدی خود نبرند.

تفاوت بین محصولات اولیه با محصولات فرآوری شده و دارای ارزش افزوده که گاه تا صد برابر هم می‌رسد موجب شده است تا دولت‌ها به ایجاد زنجیره کامل تولید و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات در کشور خود راغب شده و این هدف مهم را از اولویت‌های برنامه‌ای خود قرار دهند.

اما در این میان محصولاتی که به نوعی با امنیت غذایی جوامع سروکار دارد در اولویت توجه دولت‌ها هستند، به طوری که در کشور ما موضوع ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی و دامی با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش به گفتمان مهم و اساسی دولت در بخش کشاورزی و دامپروری بدل شده است.

اما اجرای برنامه‌های دولت برای گسترش و توسعه این صنایع در استان‌های مختلف کشور چگونه است؟ این موضوعی است که در عمل باید همواره ملاک ارزیابی عملکرد دولت در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی باشد.

البته موضوع صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی برای استان سمنان به دلیل مشکلات بلندمدتی که در حوزه تأمین آب دارد در کنار توجه به تغییر الگوی کشت، افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری بسیار حائز اهمیت است.

مدیرصنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه صنایع تبدیلی حلقه واسط بین کشاورزی و صنعت با هدف فرآوری محصولات کشاورزی و دامی به منظور ایجاد ارزش افزوده در این محصولات است اظهار کرد: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و تسریع در تأمین امنیت غذایی از جمله نتایجی است که ایجاد صنایع تبدیلی برای ما به ارمغان می‌آورد.

رحمت الله کاشی با تأکید بر اینکه ایجاد و توسعه این صنایع برای استان اشتغال پایدار به دنبال دارد اضافه کرد: فرآوری محصولات کشاورزی با ایجاد و حمایت از توسعه صنایع تبدیلی افزایش کیفیت محصولات تولیدی برای صادرات این محصولات را به همراه دارد.

به گفته وی بهره‌وری حداکثری از منابعی مانند آب، خاک و انرژی در بخش کشاورزی از دیگر نتایج توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی است.

مدیرصنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به آخرین وضعیت این صنایع در استان سمنان عنوان کرد: تا امروز با تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر 217 مجوز تأسیس صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی در استان سمنان صادر شده است.

وی تعداد واحدهای صنایع تبدیلی دارای پروانه بهره‌برداری و واحدهای صنایع تبدیلی به تولید رسیده در استان سمنان را به ترتیب 64 و 73 واحد اعلام و تصریح کرد: اکنون 54 واحد تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و دامی در استان سمنان در حال احداث است.

به گفته کاشی در یک سال گذشته 74 مجوز تأسیس و 20 پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان سمنان صادر شده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه در صورت تکمیل و بهره‌برداری از همه 217 واحد صنایع تبدیلی دارای مجوز تأسیس در این استان برای سه هزار و 813 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود اضافه کرد: این واحدها در مجموع ظرفیت تولید بیش از یک میلیون و 209 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی فرآوری شده را خواهند داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان تصریح کرد: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و غذایی استان سمنان تدوین شده است و حمایت‌های تسهیلاتی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد و در راستای استفاده بهینه از امکانات زیربنایی مانند آب و برق، تأسیسات و ساختمان موجود واحدهای صنایع تبدلی راکد و نیمه فعال این سازمان آماده هرگونه همکاری برای بازسازی، نوسازی و اصلاح ساختار این واحدها است.

به هر روی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی موضوعی جدید در بخش کشاورزی است که می‌تواند با ایجاد ارزش افزوده در محصولات این بخش کمک بزرگی برای اقتصاد کشور باشد، توسعه این صنایع در استان ها گام بزرگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و دامی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید