Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس:

سامانه پایش تولید و توزیع بذور اصلاح شده راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس، گفت: راه‌اندازی سامانه پایش تولید و توزیع بذور اصلاح شده ضروری است.

سامانه پایش تولید و توزیع بذور اصلاح شده راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی در نشست کمیته فنی بذر استان گفت:  راه‌اندازی این سامانه  با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات گیاهی و اداره آمار در جهت کاهش هزینه‌ها و تسریع در امر تولید و توزیع بذور ضروری است.

قاسمی با بیان این‌که بذر به عنوان مهمترین نهاده تولید همواره مورد توجه قرار گرفته، خطاب به شرکت‌های بذری گفت: شما با گام نهادن در حوزه امنیت غذایی و کمک به تامین معاش کشاورزان به خصوص کشاورزان خرده پا به خیری بزرگ دست یافته‌اید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ارتقای عملکرد در واحد سطح در محصولات مختلف طی سالیان متمادی، نشاندهنده پیشرفت علم بوده و هنوز امکان ارتقا وجود دارد، اگرچه با توجه به تحریم‌ها و شرایط موجود کشور در تولید بذر با هم‌اندیشی، هم‌افزایی و مساعدت شرکت‌های بذری،  در پی مدیریت ریسک هستیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:  به گفته مجری طرح دانه‌های روغنی، اصلی ترین هدف توسعه کلزا  پایداری تولید گندم بوده،  بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های بذری به عنوان افراد پیشرو در کشاورزی در جهت توسعه کشت کلزا اقدام کنند تا علاوه بر پایداری تولید گندم، به خودکفایی در تولید روغن کشور کمک کنند.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که در برنامه اقتصاد مقاومتی ضریب نفوذ بذر گندم آبی از سوی وزرات جهاد کشاورزی 65 درصد تعیین شده، افزود: با تلاش شما شرکت‌های بذری این ضریب در سال گذشته افزایش یافت که جای تقدیر و تشکر دارد.

قاسمی با بیان این‌که مشکلات شرکت‌های بذری و مطالبات آن‌ها به طور مستمر از طریق استاندار از وزراتخانه پیگیری می شود، به شرکت‌های بذری توصیه نمود: جهت افزایش سودآوری با خرید امتیاز تولید بذور  اصلاح شده و تنوع بخشی به بذور اقدام کنید و افزود: در صورت عدم اخذ رویالیتی بذور ناگزیر  به ادامه کار به عنوان پیمانکار شرکت‌های سایر استان‎‌ها خواهید شد.

مشکلات مطرح شده در این نشست شامل عدم تامین مطالبات سنوات گذشته شرکت‌های بذری، عدم شفافیت در زمان پرداخت یارانه بذر اصلاح شده جو وگندم، افزایش هزینه‌های تبعی تولید بذر به توجه تغییر نرخ ارز بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید