Iranian Agriculture News Agency

با به کارگیری شیوه‌ای جدید؛

خشکه کاری برنج شالی‌کاری در گلستان را احیا کرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان، از کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری در 2 تا 3 هزار هکتار از اراضی استان تا سال آینده خبر داد.

خشکه کاری برنج شالی‌کاری در  گلستان را احیا کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در گرگان، مختار مهاجر گفت: برای حفظ خاک و منابع آبی باید برنامه توسعه‌ای داشته باشیم؛ لذا تا سال آینده حداقل در ۲ تا ۳ هزار هکتار از اراضی استان، کشت برنج را به صورت خشکه‌کاری  انجام  می‌دهیم.

خشکه کاری و کشت به شیوه بذرپاشی (مانند غلات) کاهش مصرف آب را به دنبال دارد. پیش از این به دلیل کمبود آب شالی‌کاری در استان گلستان به صورت نیمه تعطیل درآمده بود. حالا با به کار بردن روش خشکه‌کاری، شالی‌کاری در این استان احیا شده است.

کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری به دلیل نیاز کم به آبیاری راهکاری موثر در مقابله با خشکسالی است.

کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه، کاهش 40 درصدی هزینه‌ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه، امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی در کاشت و برداشت، جلوگیری از هدر رفت کود مصرفی و افزایش اکسیژن خاک، کاهش ترکیبات سمی و آفات، کاهش نیاز به انرژی و اجرای آسان مدیریت مزرعه، استفاده بهتر از نهاده‌ها به دلیل عمق کشت مناسب و تراکم یکنواخت و کاهش 50 درصدی میزان مصرف بذر در واحد سطح از دیگر مزایای استفاده از روش خشکه کاری برنج است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید