Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری جهادکشاورزی استان خبر داد:

پایان مطالعات در ۲۰ حوزه آبخیزداری آذربایجان غربی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: برای 20 حوزه آبخیز استان طرح آبخیزداری مطالعه شده و هفت طرح از آنها به مرحله اجرا رسیده است.

پایان مطالعات در ۲۰ حوزه آبخیزداری آذربایجان غربی

به گزارش ایانا هادی قاسمی روز سه شنبه در نشست ترویجی، هماهنگی و برنامه ریزی با تسهیل گران پروژه های آبخیزداری استان افزود: باقی طرح ها نیز برای آغاز عملیات آبخیزداری در چند روز آینده به پیمانکاران تحویل داده می شود.
وی مشارکت مردمی را در این بخش تاثیرگذار خواند و گفت: مروجان و تسهیل گران پروژه های آبخیزداری با ایجاد بستر مناسب و تعامل سازنده با اهالی منطقه می توانند بازوی قدرتمند این اداره کل باشند.
وی بیان کرد: 2 مقوله ترویج و مستندسازی در طرح توسعه حوزه های آبخیز پیش از اجرای عملیات آبخیزداری مورد توجه است و نباید مورد غفلت واقع شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: جلب مشارکت و همسویی مردم منطقه موجب تسریع در اتمام پروژه های آبخیزداری می شود.
وی ادامه داد: 176 میلیارد ریال اعتبار ویژه از صندوق ذخیره ارزی به بخش آبخیزداری این استان اختصاص یافته است و انتظار می رود به صورت کامل تخصیص یابد.
قاسمی افزود: این میزان اعتبار با عنایت ویژه مقام معظم رهبری، حمایت دولت تدبیر و امید و نگاه کارشناسی نمایندگان مجلس اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ها زمینه جلوگیری از فرسایش خاک در 70 هزار هکتار از منابع طبیعی آذربایجان غربی فراهم می شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بیان کرد: تثبیت خاک، ذخیره آب و حفظ و احیای پوشش گیاهی از جمله دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.
قاسمی ادامه داد: این استان شامل سه حوزه آبخیر دریاچه ارومیه، ارس و زاب در مساحت سه میلیون هکتار است که تاکنون یک میلیون هکتار آن مطالعه و طرح های آبخیزداری در 130 هزار هکتار اجرا شده است.
به گزارش ایرنا، نشست مشترک بین تسهیل گران ترویج و مسوولان طرح های اجرایی آبخیزداری آذربایجان غربی با هدف ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی دقیق برای انجام طرح های آبخیزداری برگزار شد؛ از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور، 25 میلیون هکتار نیاز به اجرای طرح های آبخیزداری دارد.
سیلاب ها در کشور سالانه حدود 46 میلیون تن فرسایش خاک را با خود همراه دارند و این میزان فرسایش خاک یعنی سالانه 10 هزار هکتار از زمین های زراعی تخریب می شود که این مشکلات با اجرای عملیات آبخیزداری برطرف می گردد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید