Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/ بخش یازدهم

بهره‌وری آب و تولید محصول سالم از اولویت‌های ماست

تاکنون ۶۷۰ میلیون مترمکعب آب مدیریت شده است

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان زنجان، بهره‌وری آب و تولید محصولات سالم را از اولویت‌های این معاونت برای تولید پایدار و امنیت غذایی اعلام کرد

بهره‌وری آب و تولید محصول سالم از اولویت‌های ماست

اکبر کرامتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: کاهش مصرف آب در 4 محور ترکیب کشت محصولات، مدیریت منابع آبی، آبخیزداری و آبخوان‌داری و ترویج در حال انجام است.

DSC06923

کرامتی افزود: اولین اولویت ما اصلاح و احیای باغات قدیمی به مدرن و استفاده از ارقام پایه رویشی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و نشایی، تولید گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی و زعفران، برش پهنه‌های مرکز خدمات شهرستانی برای کشت محصول بوده است.

او با اعلام اینکه نیاز آبی استان، یک و نیم میلیارد مترمکعب است اظهار کرد: تاکنون670 میلیون مترمکعب به صورت بهینه‌ مدیریت شده است.

DSC01117

اولین تولیدکننده زیتون در کشور

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان زنجان، از این استان به عنوان اولین تولیدکننده زیتون در کشور اعلام کرد و گفت: بیش از 20 هزارهکتار از اراضی کشاورزی استان به تولید این محصول اختصاص دارد.

DSC00643

اکبر کرامتی با بیان اینکه بیش از 67 هزار هکتار باغ در استان وجود دارد، از اختصاص 16 هزار هکتار از این میزان به تولید انگور، زردآلو، گردو و سیب خبر داد.

کرامتی، مجموع تولیدات باغی استان را 450 تا 500 هزارتن  اعلام کرد.

به گفته کرامتی، 830 هزار هکتار از مساحت دو میلیون و دویست هزارهکتاری استان، قابل کشت است.

کرامتی گفت: سالانه 300 تا 330 هزارهکتار زیرکشت محصولات دیم هستند.

به گفته این مقام مسئول در جهادکشاورزی استان زنجان؛ گندم در مساحت 18 هزارهکتار، سیب زمینی6400 هکتار، گوجه فرنگی 5هزارهکتار، سیر بیش از دو هزارهکتار  در این استان تولید می‌شود.

او،افزایش سالانه هزارهکتار به سطح باردهی باغات، افزایش میزان بذور اصلاح شده، خدمات حمایتی از محصولات، مبارزه با آفات و افزایش ضریب مکانیزاسیون را از دیگر دستاوردهای معاونت تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید