Iranian Agriculture News Agency

رکورد تولید گندم در استان زنجان شکسته شد

به پاس ثبت رکوردی جدید در تاریخ کشاورزی استان؛ آیین شکرگزاری برداشت گندم در شهرستان خدابنده برگزار شد.

رکورد تولید گندم در استان زنجان شکسته شد

به گزارش خبرنگار ایانا در زنجان، آئین شکرگزاری برداشت گندم با حضور مقامات عالی استانی و شهرستانی و جمعی از کشاورزان و گندمکاران روز دوشنبه 19 شهریور ماه جاری در روستای خالق آباد شهرستان خدابنده برگزار شد.

در ابتدای این مراسم معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان سطح گندم آبی و دیم طی سال زراعی 97 -96 در استان را به ترتیب 18 هزار هکتار و 276 هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: امسال تاکنون با تولید 500 هزار تن گندم و خرید 450 هزار تن، رکورد تولید گندم در تاریخ کشاورزی استان شکسته شد.

اکبر کرامتی با بیان اینکه شهرستان خدابنده با خرید 220 هزار تن بیشترین سهم تولید و خرید گندم در استان را دارد، عنوان کرد: آخرین رکورد تولید گندم در استان زنجان با تولید 420 هزار تن و خرید 373 هزار تن مربوط به سال 89 بوده است.

وی شکسته شدن رکورد تولیدگندم در استان را علاوه بر بارش‌ها، مرهون سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در بخش کشاورزی و تلاش کشاورزان دانست و تصریح کرد: متوسط بارندگی بلندمدت استان زنجان 300 میلیمتر است و سال زراعی 97 -96 میزان بارش ها 305 میلی متر یعنی فقط پنج میلیمتر بیش تر از میانگین بلندمدت بوده است.

کرامتی با تشریح جایگاه استان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی، تامین و توزیع انواع کود، تولید بذور اصلاح شده و توسعه سیستم‌‌های نوین آبیاری بیان کرد: استان زنجان رتبه دوم کشوری در شاخص ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را دارد و از سال 92 تاکنون بیش از 191 میلیارد تومان برای ارتقای ضریب مکانیزاسیون استان سرمایه‌گذاری شده است.   

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: سال زراعی97 -96 بیش از 50 هزار تن انواع کود برای محصول گندم اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: استان زنجان در اجرای آبیاری میکرو نیز دارای رتبه دوم کشوری بوده و همچنین موفق به کسب رتبه برتر کشوری برای چندین سال متوالی در تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شده است.

گفتنی است، در پایان این مراسم مسئولان و کشاورزان قدرشناس به پاس قدردانی از الطاف الهی نماز شکر اقامه کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید