Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویر احمد:

خشکسالی ؛ کوچ عشایر را به تاخیر انداخت

تهدید ‌۵۰۰ هزار دام عشایر به علت کمبود آب و علوفه در کهگیلویه و بویر احمد

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه روند کنونی کمی آب و علوفه برای عشایر این استان را نگران کننده خواند و از به تاخیر افتادن کوچ ییلاق به قشلاق عشایر استان هم خبرداد.

خشکسالی ؛ کوچ عشایر را به تاخیر انداخت

مجید علی‌پور  با اشاره به توزیع آب برای ۱۱ هزار خانوار عشایری و بیش از یک میلیون راس دام آنان در استان کهگیلویه و بویراحمد، کمی آب و علوفه در اغلب مناطق عشایری این استان را سخت و طاقت فرسا خواند.

وی گفت: بیش از ۵۰۰ هزار راس دام در مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد که می توان به مناطقی از قبیل کوه سیاه و آب بهاره لنده، دری لا، هلیگون و باباکلان گچساران، ماغر، چاه تل و رزگه بهمئی بهمراه زیرگچ و پادوک کهگیلویه اشاره کرد اکنون با کمبود شدید آب و علوفه مواجه بوده که نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه جهت رفع مشکلات عشایر مناطق عنوان شده هستیم.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار راس دام دیگر نیز به صورت نسبی از آب و علوفه موردنیازشان تامین می شوند، خاطرنشان کرد: در تامین آب و علوفه دام عشایر با مشکلات جدی مواجه هستیم.

علی پور، یکی دیگر از مشکلات تامین آب شرب عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد را مربوط به خود خانوارهای عشایری ذکر و اظهارداشت: در سال‌های گذشته تامین آب شرب خانوارهای عشایری برعهده این اداره کل نبود اما اکنون تامین آب خانوارهای عشایری یکی از وظایف اصلی این اداره کل شده است.

توزیع روزانه 576 هزار لیتر آب برای عشایر استان

وی گفت: روزانه ۵۷۶ هزار لیتر توسط ۱۶ دستگاه تانکر که بزودی چهار دستگاه دیگر نیز به آنها افزوده می شود آب شرب سالم بین خانوارهای عشایری و دام آنان در استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود که در سرجمع روزانه ۴۸ سرویس ‌توسط تانکرهای آبرسان انجام می شود اگرچه همچنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان برای افزایش تانکرهای آبرسان هم هستیم.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از دریافت ۲۰ هزارتومان بابت هر سرویس تانکر آب ۱۲ هزار لیتری از عشایر این استان باهدف صرفه جویی در مصرف آب شرب سالم هم خبرداد و تصریح کرد: در بحث تامین علوفه عشایر این استان نیز با مشکلات جدی بویژه در مناطق گرمسیری مواجه هستیم.

علی پور افزود: علوفه دام های عشایری در مناطق قشلاقی استان کهگیلویه و بویراحمد به صفر رسیده و البته تنها در میان بندها با اقلیم‌ نیمه معتدل مثل تنگ تامرادی هنوز کمی علوفه وجود دارد.

وی از تخصیص یک‌میلیارد تومان بصورت یارانه‌ای از محل منابع ملی و همچنین از خرید حدود سه هزارتن جو از تعاونی ها خبرداد و تصریح کرد: کارخانه دام‌ و طیور دشت‌روم یاسوج نیز روزانه ۷۰ تن کنستانتره مورد نیاز عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد را با کیفیت خوب و قیمت‌مناسب در اختیار عشایر استان قرار می دهد.

علی پور گفت: ۲ میلیاردتومان جهت تامین آب شرب عشایر این استان بصورت نقدی از منابع ملی و استانی نیز تخصیص یافته است.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، زمان کوچ عشایر استان از ییلاق به قشلاق را از ۱۵ شهریور تا ۱۵ آبان ماه عنوان و تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی استان، مهرماه امسال شاهد بارش های خوبی خواهیم بود که البته بخشی از کار ما را در زمان کوچ با مشکل مواجه می کند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید