Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران:

کشاورزی کمترین میزان وابستگی به واردات را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در افتتاحیه دوره‌های آموزش‌های مهارتی مروجان پهنه استان اظهار کرد: کشاورزی اقتصادی‌ترین بخش کشور است که کمترین میزان وابستگی به واردات را دارد.

کشاورزی کمترین میزان وابستگی به واردات را دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در تهران، آیین افتتاحیه دوره‌های آموزشی مروجین پهنه استان تهران در طرح نظام نوین ترویج با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی استان تهران، رییس مرکز تحقیقات استان، مدیرکل دفتر آموزش‌های ضمن خدمت وزارت جهادکشاورزی، معاون مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی، معاونان و مدیران سازمانی و جمع کثیری از کارشناسان و مروجین پهنه مراکز خدمات کشاورزی استان تهران برگزار شد.

رییس مرکز تحقیقات استان تهران در ابتدای این مراسم اظهار کرد: دوره‌های آموزشی مروجان طی 8هفته برگزار خواهد شد که هدف از برگزاری این دوره‌ها توانمندسازی مهارتی برای ارتباط بهتر کشاورزان با مروجان و انتقال هرچه بهتر یافته‌های تحقیقاتی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز گفت: با توجه به اجرای طرح پهنه بندی، نقش کارشناسان و مروجان پهنه بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: ما در استانی واقع شده‌ایم که علی‌رغم داشتن یک و دو دهم اراضی کشاورزی کشور،پنج وهفت دهم درصد تولیدات کشاورزی کشور را در اختیار دارد و از لحاظ میزان تولید محصولات استراتژیک و عملکرد محصولات، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. ما بالاترین عملکرد محصولات زراعی و باغی را در کل کشور داریم.

ذوالفقاری بااشاره به اینکه میانگین تولید محصولات کشاورزی به ازای هر متر مکعب آب مصرفی در کشور حدود۵/۱ کیلوگرم است، گفت: با توجه به توسعه گلخانه ها و سیستم نوین آبیاری در استان تهران میانگین تولید محصولات به ازای هر متر مکعب حدود ۲ کیلوگرم است.

وی بر ترویج کشت کلزا در استان تهران با هدف کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی تاکید کرد و افزود: کشاورزی اقتصادی‌ترین بخش کشور است که کمترین میزان وابستگی به واردات را دارد.

ذوالفقاری با تاکید بر این که تولیدات بخش کشاورزی باید صادرات‌محور باشد، افزود: در شرایط فعلی فرصت مناسبی برای صادرات به‌وجود آمده که باید از آن به‌درستی استفاده شود و برای رسیدن به این هدف نیازمند رعایت استانداردهای صادراتی هستیم.

در ادامه میثمی تبار مدیر کل دفتر آموزش کارکنان به سیاست‌ها و رویکردهای کلی وزارت جهادکشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص دوره‌های آموزشی مهارتی کارشناسان مروج پهنه اشاره کرد و افزود: مهندسین کشاورزی هدایت گر کشاورزان هستند و لذا مهندسین باید توانمند و به روز باشند چرا که اگر توانمند نباشند راه درست را نمی توانند به کشاورزان نشان دهند.

وی خاطر نشان کرد: نقش کارشناسان پهنه همانند نقش اورژانس در کشاورزی است و باید همچون یک پزشک عمومی، اطلاعات کلی در تمام زیر بخش های کشاورزی را داشته باشند تا با مراجعه کشاورز بتوانند به صورت اورژانسی مشکل را حل کنند و در صورت نیاز فرد  را به یک متخصص معرفی کنند.

در پایان این مراسم که به همت مرکز تحخقیقات و آموزش کشاورزی استان تهران و مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، فعالان حوزه آموزش تقدیر شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید