Iranian Agriculture News Agency

مدیرجهادکشاورزی شهرستان بیله‌سوار:

مؤلفه‌ مهم در تعیین الگوی کشت، امنیت غذایی است

برای تغییر الگوی کشت یارانه به صورت مستقیم ارائه شود

مدیرجهادکشاورزی شهرستان بیله‌سوار، گفت: با اجرای الگوی کشت صحیح می‌توان از ظرفیت‌های طبیع و غیرطبیعی هر منطقه به نحو مطلوبی برخوردار شد.

مؤلفه‌ مهم در تعیین الگوی کشت، امنیت غذایی است

ربعلی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در اردبیل، افزود: امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تامین نیازهای غذایی است، بنابراین اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی  به ویژه در شرایط کنونی که کشور با چالش آب مواجه است، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

جهانی، اظهار کرد: طراحی الگوی کشت محصولات کشاورزی، متناسب با نیازهای منطقه و شرایط اقلیمی و اقتضائات جغرافیایی و با مدنظر قراردادن چالش کم آبی، پیاده‌سازی آن قطعاً در افزایش بهره‌وری منابع پایه ازجمله خاک و آب مؤثر خواهد بود و در ساماندهی شرایط بازار محصولات کشاورزی نیز نقش چشمگیری خواهد داشت.

جهانی با اشاره به تعریف جامع الگوی کشت  بیان کرد: لازم است مؤلفه‌های دیگری همچون مؤلفه‌های فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی، امنیت غذایی، تقاضا و بازار، اشتغال، دانش بومی و غیره نیز در طراحی الگوی کشت مدنظر قرار گیرد.

جهانی گفت: یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم در تعیین الگوی کشت مناسب، شاخص‌های امنیت غذایی است. اصولاً برخی محصولات به دلیل جایگاه ویژهای که در تأمین قوت غالب مردم دارند دارای اهمیت بالاتری هستند و نمیتوان سهم چنین محصولاتی را در الگوی کشت نادیده گرفت.

جهانی افزود: برای تغییر الگوی کشت نیاز به ابزار تشویقی هست و به نظر می‌رسد برای عملیاتی کردن موضوع و تسریع در تغییر الگوی کشت اگر یارانه‌ها مستقیما" به محصولات تولیدی داده شود نتیجه مطلوبتری حاصل خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید