Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی فارس مطرح کرد:

اصلاح الگوی کاشت بهترین راهکار افزایش راندمان آب

معاون بهبود تولیدات گیاهی فارس گفت: به دنبال افزایش بهره‌وری در واحد سطح در محصولات زراعی و جایگزینی محصولات باغی به خصوص در اراضی شیب‌دار با استفاده از گونه‌های دیم مثل انگور، بادام و... هستیم.

اصلاح الگوی کاشت بهترین راهکار افزایش راندمان آب

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، حسین پژمان، در نشست هم اندیشی کشاورزان خبره و پیشرو با مسئولین بخش کشاورزی این استان با اشاره به این‌که در حوزه تولیدات گیاهی در کشور سه ابر چالش خشکسالی و کم آبی ، تغییرات اقلیمی و آلودگی محیط زیست وجود دارد، افزود: در ارتباط با تغییرات اقلیمی هر یک درجه افزایش دما از حد بهینه مورد نیاز گیاه ده درصدکاهش تولیدات کشاورزی را به دنبال داشته یا در سال گذشته با میزان بارندگی نصف متوسط استان به عنوان یک سال بحرانی برای کشاورزی بود و یک میلیون تن کاهش تولیدات کشاورزی نسبت به متوسط تولیدات استان داشت.

پژمان تصریح کرد: در حوزه تولیدات گیاهی اصلاح الگوی کاشت بهترین راهکار برای افزایش راندمان مصرف آب و افزایش کارایی آب است.

او با بیان این‌که الگوی کاشت، نظام کشت مبتی بر مزیت اقتصادی و سیاست کلان کشور بر اساس دانش فنی روز و دانش بومی و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های منطقه است، افزود:  بنابراین دو سیاست کلی در برنامه توسعه ششم یکی امنیت غذایی کشور  و افزایش بهره‌وری آب را دنبال می‌کنیم، توسعه کاشت کلزا بر اساس سیاست‌های کلان کشور برنامه ریزی شد چرا که وابستگی به تامین روغن از خارج  از کشور مشکلاتی را برای ما خواهد داشت.

پژمان افزود: با هدف کاهش مصرف آب در کاشت کلزا استفاده از ارقام زودرس، استفاده از تیپ و کشت جوی و پشته در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که حذف بعضی از محصولات مانند سبزی و صیفی وجالیز از سبد غذایی مردم به راحتی امکان‌پذیر نیست، افزود: بنابراین با توسعه کشت گلخانه‌ای و انتقال کشت بالغ بر 80 هزار هکتار سبزی و صیفی از فضای آزاد به 7 هزار هکتار گلخانه در جهت کاهش مصرف آب گام برداشته، همچنین در فضای باز نیز با تلفیقی از کشت نشایی، سیستم مالچ و تیپ تا 75 درصد صرفه جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

پژمان درارتباط با توسعه کشت گلخانه‌ای گفت:  ساخت گلخانه‌هایی با حداقل هزینه متشکل از سازه فلزی و پوشش توری در قالب روستاهای گلخانه‌ای با هدف افزایش تولید، کاهش میزان مصرف آب و تسهیل روند بازدهی این گلخانه‌ها در قالب تشکل‌ها و تعاونی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی فارس قرار دارد.

او تصریح کرد: توصیه ما به کشت محصولات جدید کم آب بر از جمله کینوا با نیاز آبی کم و تولید بالا، گلرنگ به عنوان گیاه مقاوم به خشکی است و نیز توسعه کاشت زعفران، تریتیکاله و سورگوم در دستور کار قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به این‌که سطح زیر کشت محصولات زراعی در این استان در سنوات اخیر به میزان 50 درصد کاهش یافته، افزود: به هیچ عنوان به دنبال افزایش سطح زیر کشت نبوده و به دنبال افزایش بهره‌وری در واحد سطح در محصولات زراعی و جایگزینی محصولات باغی به خصوص در اراضی شیب‌دار با استفاده از گونه‌های دیم مثل انگور، بادام و... هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید