Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس مطرح کرد:

لزوم تغییر ساختار کشاورزی از سنتی به صنعتی برای تآمین امنیت غذایی

کشاورزان از مسئولان امر مطالبه‌گری داشته باشند

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس، با بیان این‌که بخش کشاورزی تامین‌کننده امنیت‌غذایی به عنوان پایه سایر امنیت‌های کشور است، بر لزوم تغییر کشاورزی سنتی به صنعتی تأکید کرد.

لزوم تغییر ساختار کشاورزی از سنتی به صنعتی برای تآمین امنیت غذایی

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز؛ محمدمهدی قاسمی در نشست هم‌اندیشی کشاورزان خبره با مسئولان کشاورزی استان گفت:کشاورزی علاوه بر امنیت غذایی به عنوان تامین کننده اشتغال باید مورد توجه همگان قرار گیرد و اختصاص ارز دولتی به 20 کالای کشاورزی از 25 کالای برخودار از ارز دولتی، بیانگر اهمیت این بخش نزد دولت‌مردان است.

قاسمی، با اشاره به اهمیت تغییر کشاورزی سنتی به صنعتی، تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های دیگر اشتغال کشاورزی از جمله ایجاد و توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در جهت ارتقای ارزش افزوده از اولویت‌های اصلی  استان است.

او با بیان این‌که امروز چالش بزرگ ما به کار نگرفتن دانش، علم و تجربه است، اظهار داشت: خشکسالی به عنوان قهر طبیعی به دلیل عدم مدیریت و بهره‌مندی از دانش مشکلات فعلی را به دنبال داشته و علی‌رغم همه مشکلات با استفاده از روش‌های افزایش بهره‌وری، از آب در اختیار باید متوسط میزان تولید را به دو برابر کنونی افزایش دهیم.

20180902_133755

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، با اشاره به این‌که آب یک کالای عمومی است و طبق بررسی‌های صورت گرفته در چند سال گذشته به ازای هر یک متر افت آب زیر زمینی حداقل یک میلیون تومان رفاه اجتماعی کل بهره‌برداران بخش کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: امروز هم در استان مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکار تحویل حجمی آب بوده، چرا که علی‌رغم وجود 20 هزار چاه‌ غیرمجاز در فارس، بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای اضافه برداشت چاه‌های مجاز بسیار فراتر از چاه‌های غیرمجاز است.

قاسمی خاطرنشان کرد: آب صرفا  متعلق به ما نیست و به نسل آینده نیز تعلق دارد، چالش آب امنیت کشور و استان را دچار مخاطره می کند و این مشکل با همت مردم و تشکل‌های مردم نهاد قابل حل است.

به گفته قاسمی، به دلیل افزایش بهره‌وری آب در گلخانه‌ها، توسعه کشت گلخانه‌ای اساسی‌ترین و استراتژی‌ترین اولویت وزراتخانه و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی فارس بوده، بنابراین به حداقل رساندن مجوزهای احداث گلخانه و کاهش روند صدور مجوزها از اولویت‌های این سازمان است که در همین راستا کارگروهی تشکیل شده، اما نیازمند کمک و همفکری شما کشاورزان هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، درباره نشست مشترک خبرگان کشاورزی با مسئولان کشاورزی استان گفت: این نشست با هدف ایجاد کانال ارتباطی قوی‌تر با شما به منظور آینده نگری بخش کشاورزی بوده، چرا که بررسی مسائل و مشکلات و همچنین بررسی بازخورد سیاست‌گذاری‌ها با هم‌فکری باعث اتخاذ تصمیمات عاقلانه و منطقی‌تری در حیطه اختیارات ما می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: تجربه چند سال اخیر نشان داد که مشارکت کشاورزان در تصمیم‌گیری‌ها منجر به عملیاتی شدن دستورالعمل‌ها و کمک به حل مشکلات بخش می‌شود.

قاسمی با بیان اهمیت نقش مشارکتی کشاورزان در اجرای فرایندها افزود: به عنوان مثال با دولتی شدن مدیریت منابع آب مشکلات و چالش‌های متعدد در این بخش ایجاد شد، حال آن‌که در گذشته که از قنات به عنوان سنت دیرین و راه‌کار بهره‌مندی از آب‌های زیر زمینی استفاده می‌شد و مدیریت این منابع نیز توسط کشاورزان و میرآب‌ها صورت می گرفت، شاهد مشکلات کمتری بودیم.

او خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده اکنون نیز باید مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز و تجهیز چاه‌های مجاز به کنتور حجمی برداشت، با مسئولیت تشکل های مردم نهاد صورت گیرد.

قاسمی تاکید کرد: کشاورزان و تشکل‌ها به عنوان بازوان جهادکشاورزی با پیش بینی آینده، مطالبه‌گری منطقی در جهت رفع مشکلات کشاورزی از مسئولین امر را داشته باشند.

رییس سازمان جهادکشاورزی فارس در پایان با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال ونیز حفظ اشتغال موجود، گفت : دست هر فردی را که یک اشتغال در بخش ایجاد کند، به گرمی می‌فشاریم.

ارتباط پایدار بین بهره‌برداران  خبره و تصمیم‌گیران دولتی

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی فارس، گفت: نشست هم‌اندیشی کشاورزان خبره و پیشرو با مسئولان بخش کشاورزی استان با هدف فراهم کردن زمینه تعامل و ارتباط پایدار بین بهره‌برداران  خبره و تصمیم‌گیران دولتی برگزار شد.

حمیدرضا ابراهیمی، افزود: در پی کسب دیدگاه و نظرات تولیدکنندگان آگاه و صاحبنظر هستیم که قطعا این نظرات در تصمیم‌گیری‌ها مثمر ثمر واقع می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: به دنبال دستیابی به راهکارهای عملی برای توسعه بخش کشاورزی،  همکاری در جهت عملیاتی کردن برنامه‌های مرتبط با ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی، کمک به ترویج دانش نوین و دانش بومی حاصل از تجارب بهره‌برداران صاحب‌نظر هستیم و بر این باوریم که با کمک یکدیگر به این اهداف دست پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید