Iranian Agriculture News Agency

با حضور استاندار فارس انجام گرفت؛

افتتاح پروژه‌های گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی و طیور

با حضور اسماعیل تبادار استاندار و قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس به طور همزمان 6 واحد گلخانه سبزی و صیفی و گل‌های شاخه بریده شهرستان مرودشت با اعتباری بالغ بر 47 میلیارد و 770 میلیون تومان در سطح 21 هزار و 500 متر مربع و با اشتغالزایی دائم 270 نفر و اشتغالزایی فصلی هزار و 50 نفر گشایش یافت.

افتتاح پروژه‌های گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی و طیور

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز؛ در مراسم افتتاحیه این گلخانه محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به افزایش 5 تا 15 برابری بهره‌وری آب در کشت گلخانه‌‌ای، افزود: کشت گلخانه‌ای از طرح‌های مورد توجه در مناطق خشک و نیمه خشک به‌ویژه در استان فارس است.

قاسمی تصریح کرد: توسعه 7 هزار هکتاری گلخانه در دستور کار سازمان جهادکشاورزی فارس قرار دارد و در این راستا استراتژی توسعه گلخانه‌ها تدوین شده و با اهتمام استاندار فارس حمایت‌های ویژه‌ای صورت پذیرفته که،  از جمله می‌توان به تخصیص منابع استانی بالغ بر 18.5 میلیاردتومان به عنوان یارانه سود تسهیلات به افرادی که تسهیلات 15 درصدی برای احداث گرفته اند، تعلق گرفت و به این ترتیب سود تسهیلات این افراد به 6 درصد تقلیل یافت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور سه روستای گلخانه‌ای در فارس کلنگ‌زنی شده و در حال اجرا است و علی رغم همه مشکلات و افزایش قیمت‌ها، سایر تسهیلات نظیر تسهیلات توسعه روستایی با سود 6 درصد نیز به گلخانه اختصاص داده شد و تاکنون متقاضیان احداث 211 هکتار گلخانه جهت دریافت بیش از 290 میلیارد تومان از این تسهیلات معرفی شده اند.

 قاسمی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به خشکسالی‌های اخیر، تسهیلات لحاظ شده و حمایت دولت، کشاورزان عزیز قسمتی از سطوح کشت خود را به خصوص در سبزی و صیفی به گلخانه منتقل کنند.

اسماعیل تبادار استاندار فارس با اشاره به تداوم ده ساله خشکسالی در استان فارس و رتبه بالای این استان در تامین امنیت غذایی و تامین 10 درصد از محصولات غذایی کشور، افزود: احداث گلخانه به منظور مدیریت منابع آب به اقتضای زمان در استان ما امری ضروری است.

او تصریح کرد: متولیان امور جهاد کشاورزی اهتمام جدی در بحث مدیریت آب اعم از تغییر الگوی کشت، استفاده از کشت‌های کم‌آب بر، ترویج سامانه نوین آبیاری تحت فشار و طرح‌های گلخانه‌ای داشته، و در سال جاری توسعه هزار هکتاری گلخانه‌ به عنوان ضرورت جدی استان تعریف شده است.

استاندار فارس تاکید کرد: مسئولین امر در فرهنگ‌سازی کشت‌های گلخانه‌ای و تسهیل روند توسعه گلخانه همت گمارند، چرا که این نوع کشت‌ها علاوه صرفه جویی در آب و خاک تولید چند برابری را دارند.

تبادار در پایان خاطر نشان کرد: در هر سرمایه گذاری تولیدی، بازاریابی به عنوان حلقه اصلی تولید دیده شود و همه مسئولین ذی ربط در کمک به بازاریابی محصولات تولیدی جهت جلوگیری از خدشه به صنایع تولیدی کمک کنند.

photo_2018-08-29_13-13-56

همچنین در ادامه کارخانه صنایع دبش مرودشت با سرمایه 13 میلیارد و 500 میلیون تومان با ظرفیت تولید سالانه 11 هزار و 150 تن رب، پوره، سس، آب گوجه فرنگی، شوریجات و ترشیجات و اشتغال‌زایی دائم 25 نفر و فصلی 20 نفر افتتاح شد.

در ادامه در راستای توسعه بزرگترین واحد جوجه کشی استان فارس در شهرستان شیراز کارخانه جدید این شرکت که با استفاده از تولیدات با کیفیت داخلی راه‌اندازی شده است، با ظرفیت تولید 11 میلیون قطعه در سال، با سرمایه گذاری ثابت بالغ بر 5 میلیارد تومان، اشتغال زایی مستقیم 30 نفر و غیر مستقیم 20 نفر، زمینه ساز تولید سالانه 20 هزارتن مرغ شده است با حضور استاندار و رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس افتتاح و آغاز به‌کار کرد.

گفتنی است: شرکت مجتمع طیور فارس یک زنجیره ارزش در بخش کشاورزی محسوب می شود که به دلیل در اختیار داشتن 3 واحد مرغ مادر با ظرفیت 150 هزار قطعه و کارخانه مدرن تولید خوراک دام و طیور و آبزیان با ظرفیت 76 هزار تن، تولیدات تخصصی مورد نیاز صنعت دام و طیور را به بهره برداران عرضه می نماید .

در واحدهای تخصصی مرغ مادر نژادهای تعریف شده ژنتیکی از مرغ و خروس پرورش داده می‌شوند که جوجه‌های حاصل از تخم مرغ‌های نطفه‌دار در این کارخانه به عنوان جوجه گوشتی از طریق پرورش در واحدهای مرغداری تامین کننده بخش قابل توجهی از گوشت مورد نیاز استان می‌شود.

بنابراین این واحد از نظر امنیت غذایی دارای اهمیت ویژه‌ای بوده که در راستای خودکفایی استان در تامین جوجه گام برداشته است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید