Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/ بخش دهم

روش‌های نوین ترویج کشاورزی در زنجان

استفاده از روش‌های نوین برای افزایش راندمان تولید

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

روش‌های نوین ترویج کشاورزی  در زنجان

در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز؛ همان‌جایی که کرانه‌های خزر از دیگر مناطق ایران به‌وسیله همین کوه‌ها جدا می‌شود، سرزمین سرسبز با ویژگی‌های خاص  وجود دارد؛ استان البرز، استانی  که عمدتاً  کشاورزی در آن نقش ویژه‌ای در زندگی مردمان دارد.

ارتفاع از سطح دریا، خنک بودن نسبی هوا و تابش مناسب آفتاب در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیای، صنعتی، لجستیکی، حمل‌ونقل، انرژی ، سرمایه انسانی و عزم جدی مسئولان برای توسعه اقتصادی، خصوصاً در بخش کشاورزی استان زنجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و اقتصادی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این استان ازنظر شکل ظاهری زمین، دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای( دشت) است که اکثر شهرهای آن در دامنه کوه‌ها و دشت‌های بین رشته‌کوه‌ها و مناطق کوهستانی قرارگرفته‌اند، این استان به‌طور متوسط حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران  در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

بخش دهم: وضعیت ترویج  و آموزش کشاورزی استان

هدف ترویج کشاورزی رسیدن کشاورزی به سطح مطلوب و ارتقاء سطح زندگی کشاورزان به ویژه کشاورزان تهیدست است تا از طریق آشنائی با پژوهش و فناوری بصورت کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم نمایند.

مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان زنجان، برای اینکه محورهای تحقیقاتی محققان را با نیازهای واقعی بهره‌برداران متناسب کند، روش‌های نوینی را با الگوی بومی در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه نیز تا کنون نیز کارنامه موفقی از خود به جای گذاشته است.

سهیل نصرتی، مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان در این بخش از بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان درباره فعالیت‌های این مدیریت به خبرنگار ایانا توضیحاتی ارائه کرده است.

تعیین محققان معین در هر منطقه

مدیر هماهنگی کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه این مدیریت برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی مراکز تحقیقات کشاورزی به کشاورزان تلاش می‌کند تا آنها را به استفاده از روش‌های نوین برای افزایش راندمان تولید ترغیب کند، افزود: یکی از فعالیت‌های رسانه آموزشی، بعد از نظام نوین ترویج، تالار ترویج است که بهره‌برداران با مراجعه به این سایت می‌توانند به اطلاعات زیادی در حوزه کاری خود دست یابند.

609411383720_169

سهیل نصرتی با بیان اینکه محققان معین در هر منطقه در نظام نوین ترویج تعیین شدند که رابط ما با سایر محققان هستند، افزود: طرح نظام نوین ترویج از سال 93 در وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شد و درسال 95 ماده 50 قانون به این موضوع اختصاص یافت و به دنبال آن تعیین پهنه و کارشناس هر پهنه، ایجاد و تالار ترویج نیز گشایش یافت.

نصرتی، با اشاره به وجود  900 روستا در استان زنجان اظهار کرد: 80 تا 90 هزار خانوار بهره‌بردار در این روستاها مشغول فعالیت کشاورزی هستند و به کشت دیم در حدود 700هزار هکتار، گندم آبی در 100هکتار و سایر فعالیت‌های باغی و شیلاتی می‌پردازند.

حضور موفقیت آمیز در جشنواره‌های ترویجی

نصرتی ادامه داد: استان زنحان درسال 94 در جشنواره ملی دو سالانه شهید آوینی و نیز در تولید برنامه‌های ترویجی درسال 95 رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داد.

ghilas

او افزود: نژاد دوقلوزایی، سیستم نوار تیپ از جمله موضوعاتی است که فیلم ترویجی- آموزشی آن تهیه شده و از طریق شبکه‌های تلویزیونی استانی و رادیویی پخش می‌شود که خوشبختانه تاثیر آن را می‌بینیم؛ به طوری که پس از پخش برنامه‌ای در مورد میوه  داشتیم مراجعاتی به بخش ترویج مراجعه می‌کردند که متقاضی کشت به بودند.

ایجاد دوهزارواحد پرورش قارچ

مدیر هماهنگی کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی-مهارتی کوتاه مدت و بلندمدت با ارائه گواهینامه، آموزش‌های انفرادی توسط کارشناس پهنه و ارسال پیامک‌های ترویجی از دیگر فعالیت‌های بخش ترویج هماهنگی سازمان است که در بخش آموزش بهره‌برداران از سال 92 به مدت سه سال حائز رتبه اول در کشور بودیم.

447_img_20171004_102201_thb

نصرتی، در خصوص تاثیرات اجرای کارگاه‌های آموزشی- ترویجی گفت: زمانی در استان قارچ مصرف قارچ پایین بود اما با برگزاری این دوره‌های مهارتی تعداد واحدهای قارچ استان اکنون به 2هزار واحد رسیده است.

او با تاکید بر اینکه به دنبال اجرای الگوی کشت هستیم، گفت: در این راستا نیاز به یک الزام قانونی داریم؛ چون وجود ندارد فعلا در حد توصیه هستیم.

تشکیل 11 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با اشاره به اشتغالزایی و توانمند کردن زنان روستایی گفت: سال گذشته 11صندوق اعتباری خرد زنان روستایی تشکیل شده و به زنان اعتبارات لازم را به صورت وام می‌دهند؛ این افراد هم اکنون در رشته‌هایی مثل نوغانداری کرم ابریشم و گلخانه‌های خانگی گل‌های بومی مشغول به فعالیت هستند.

به گفته نصرتی، ایجاد باشگاه جوانان و انتخاب سالانه نمونه‌های برتر استانی و کشوری نیز توسط این بخش صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید