Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/ بخش نهم

سهم 2 درصدی زنجان از صادرات کشاورزی کشور

صادرات بیش از ۵۷هزارتن محصولات کشاورزی زنجان

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

سهم  2 درصدی زنجان از صادرات کشاورزی کشور

ایلیا پیرولی: در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز؛ همان‌جایی که کرانه‌های خزر از دیگر مناطق ایران به‌وسیله همین کوه‌ها جدا می‌شود، سرزمین سرسبز با ویژگی‌های خاص  وجود دارد؛ استان البرز، استانی  که عمدتاً  کشاورزی در آن نقش ویژه‌ای در زندگی مردمان دارد.

ارتفاع از سطح دریا، خنک بودن نسبی هوا و تابش مناسب آفتاب در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیای، صنعتی، لجستیکی، حمل‌ونقل، انرژی ، سرمایه انسانی و عزم جدی مسئولان برای توسعه اقتصادی، خصوصاً در بخش کشاورزی استان زنجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و اقتصادی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این استان ازنظر شکل ظاهری زمین، دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای( دشت) است که اکثر شهرهای آن در دامنه کوه‌ها و دشت‌های بین رشته‌کوه‌ها و مناطق کوهستانی قرارگرفته‌اند، این استان به‌طور متوسط حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران  در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

بخش نهم: وضعیت صادرات کشاورزی استان

وجود بازارهای مطمئن و رو به گسترش خارجی کشورهای منطقه برای صنایع غذایی و کشاورزی که استان نیز در تولید آنها دارای مزیت نسبی است، یکی از نقاط مهم برای ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاران است. کشورهای عراق، روسیه، ترکیه، افغانستان، هند، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان، اتریش، بلژیک،آلمان، ایتالیا، سوئیس، بوسنی، مجارستان ، عربستان، اسلونی، کویت، قزاقستان، و اسلواکی از مهمترین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی استان زنجان هستند. در این بخش عبداله جعفری، مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی استان، درباره مزیت‌ها ظرفیت‌های تجارت و سرمای‌ گذاری کشاورزی این  استان به خبرنگار ایانا توضیحاتی ارائه کرده است.

صادرات بیش از 57هزارتن محصولات کشاورزی زنجان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: در سال 96 بیش از 57 هزارتن انواع محصولات کشاورزی از زنجان به عراق و روسیه و سایر کشورها مثل رب، لبنیات، کشمش فرآوری شده صادر شد و موفق به کسب رتبه نخست توسعه صادرات در بین دستگاه‌های اجرایی استان شدیم.

عبدالله جعفری اظهار کرد: خرید تضمینی گندم در استان زنجان از اوایل تیرماه آغاز و 38 مرکز خرید تعاونی و خصوصی برای خرید فراهم شد.

کلزا

وی ادامه داد: 102 هزار تن گندم به ارزش هزار و 326 میلیارد ریال تاکنون از کشاورزان خریداری شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان زمان آغاز خرید تضمینی کلزا را از خرداد ماه اعلام و افزود: 1224 تن کلزا به ارزش بیش از 35 میلیارد ریال در سطح 10 مرکز مستقر از کلزاکاران خریداری شده است.

کشت مبتنی بر سفارش و کشاورزی قراردادی

جعفری با اشاره  به تاکید وزارت جهادکشاورزی بر کشت مبتنی بر سفارش و کشاورزی قراردادی گفت: 11 نوع اقلیم گوناگون درسطح استان شناسایی شده که براساس تنوع این اقلیم‌ها، این قول را به تجار دادیم که اگر نیاز به محصول خاصی داشته باشند که در بین تولیدات استان قرار ندارد، وارد این مقوله شوند و علاقمند به توسعه آن هستیم.

به گفته این مقام مسئول، کشت ارقام مختلف گوجه فرنگی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، کاهو، بروکلی، فلفل رنگی از جمله این کشت های قراردادی در زنجان هستند.

گلخانه

پرورش آبزیان در گرجستان

وی از آغاز به کار 2 گروه برای پرورش آبزیان در گرجستان خبر داد و گفت: این گروه درحال مطالعه بر روی موضوع هستند و تا پایان امسال طرح خود را عملیاتی خواهند کرد؛ همچنین کشت دانه‌های روغنی و گلرنگ در روسیه، کشت نهاده‌های دامی و جو و کشت گندم نیز از برنامه‌های کشاورزی قراردادی در دست اقدام است.

میزان صادرات

جعفری در مورد میزان صادرات استان زنجان اظهار کرد: در سال 96 بیش از 57 هزارتن انواع محصولات کشاورزی از زنجان به عراق و روسیه و سایر کشورها مثل رب، لبنیات، کشمش فرآوری شده صادر و تنها یک نوع محصول برگ توتون و برگ تنباکو برای کارخانه سیگار واردات داشتیم.

وی ادامه داد: 2 میلیون و 700هزارتن درسال گذشته پیش بینی تولید داشتیم که در حدود 70 درصد از این رقم مازاد بر نیاز استان بود که در مقابل تامین و تبادل بین استانی به سایر استان‌ها ارسال شد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان سهم تولید کشاورزی استان را نسبت به کل کشور 2و 4 دهم درصد نسبت تولید ما به کشور اعلام کرد و افزود: استان زنجان از 4 و نیم میلیون تن سبد صادراتی کشور سهم 2 و 2 دهم درصدی دارد که در سال 96رتبه نخست توسعه صادرات در بین دستگاه‌های اجرایی کشور را کسب کردیم.

برداشت مکانیزه گندم

جعفری خاطرنشان کرد: استان زنجان با تلاش دست اندرکاران برای تولید گندم، آرد و نان مناسب، موفق به کسب رتبه نخست کشوری در تولید و عرضه نان‌های کیفی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید