Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/ بخش هشتم

صرفه جویی 224 میلیون مترمکعب آب کشاورزی

هدفمند کردن مصرف آب با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

صرفه جویی 224 میلیون مترمکعب آب کشاورزی

در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز؛ همان‌جایی که کرانه‌های خزر از دیگر مناطق ایران به‌وسیله همین کوه‌ها جدا می‌شود، سرزمین سرسبز با ویژگی‌های خاص  وجود دارد؛ استان البرز، استانی  که عمدتاً  کشاورزی در آن نقش ویژه‌ای در زندگی مردمان دارد.

ارتفاع از سطح دریا، خنک بودن نسبی هوا و تابش مناسب آفتاب در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیای، صنعتی، لجستیکی، حمل‌ونقل، انرژی ، سرمایه انسانی و عزم جدی مسئولان برای توسعه اقتصادی، خصوصاً در بخش کشاورزی استان زنجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و اقتصادی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این استان ازنظر شکل ظاهری زمین، دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای( دشت) است که اکثر شهرهای آن در دامنه کوه‌ها و دشت‌های بین رشته‌کوه‌ها و مناطق کوهستانی قرارگرفته‌اند، این استان به‌طور متوسط حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران  در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

قسمت هشتم: مدیریت آب و خاک

مدیریت پایدار آب به داشتن تولیدات کشاورزی با کیفیت بالا کمک می کند.بهبود مدیریت آب در آبیاری کشاورزی نقش مهمی در مبارزه با بحران آب در آینده ایفا خواهد کرد.  در بخش هشتم از بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان، به موضوع مدیریت آب و خاک کشاورزی این استان پرداخته شده است.

تجهیز بیش از یک سوم اراضی کشاورزی زنجان به سامانه‌های نوین آبیاری

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، از تجهیز بیش از یک سوم اراضی کشاورزی زنجان به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: از 180 هزارهکتار اراضی آبی در استان، 124 هزارهکتار اراضی مستعد آبیاری تحت فشار هستند که 51 هکتار آن تاکنون به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

DB9EB5DE0B59-30

فریدون داودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به وجود 180 هزارهکتار اراضی آبی در استان زنجان اظهار کرد: از این میزان  124 هزارهکتار اراضی مستعد آبیاری تحت فشار هستند که 51 هکتار آن به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

داودی ادامه داد: درسال گذشته 5 هزارهکتار از اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شد که براساس سطح زیرکشت و استعداد استان مقام چهارم کشوری در اجرای آبیاری تحت فشار به استان زنجان اختصاص یافت.

901B974F0C31-30

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: درحال حاضر 5 هزار و 59 هکتار درحال اجرا داریم و 2675 هکتار نیز آماده اجراست؛ همچنین 5 هزارهکتار از اراضی در حال مطالعه و 23 هزار هکتار شناسایی شده است که در سالهای آتی اجرایی خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان تاکنون 224 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در مورد سایر فعالیت‌های انجام شده گفت: تاکنون از 550 رشته قنات فعال، 260 رشته لایروبی شده و 900 کیلومتر کانال و لوله‌گذاری تاکنون در استان زنجان کار شده و امسال نیز 35 کیلومتر دیگر را در دست اجرا داریم؛ هم چنین 27 تعاونی تولید فعال و یا در حال ثبت است.

18D38020AFEC-30

او افزود: 30 دستگاه سد خاکی با استحصال 45 میلیون مترمکعب آب، 14 دستگاه پمپاژ با پمپاژ 31 میلیون متر مکعب آب از آن و 51 دستگاه بند بین راهی با استحصال 74 میلیون مترمکعب آب از آن در استان زنجان فعالیت دارند؛ 3 هزارهکتار هم تجهیز و نوسازی اراضی در استان زنجان انجام شده است.

1

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: با روند فعلی بیش از یک سوم اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و تا ده سال آینده نیز به 90 درصد خواهد رسید؛ اگر وزارت نیرو برای مدیریت منابع آب همت کند موفقیت ما صددرصد خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید