Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس:

"زوال مرکبات" اشتغال‌زایی را تهدید می‌کند

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی فارس با بیان این‌که عارضه " زردی و زوال مرکبات" از سال 1393 در سطح وسیعی از مرکبات استان شایع شده، گفت: به‌دلیل پراکنش و اهمیت اقتصادی، این عارضه تهدیدی جدی برای صنعت مرکبات در فارس محسوب می‌شود.

 "زوال مرکبات" اشتغال‌زایی را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، عزیزاله امیری افزود: عارضه زوال در اکثر مناطق مرکبات خیز استان به ویژه داراب، جهرم، جویم لارستان، قیر و کارزین، فسا و ... گزارش شده است.   

امیری با اشاره به این‌که عارضه " زردی و زوال مرکبات" محدود به گونه خاصی از مرکبات نیست، افزود: بیشترین خسارت روی لیمو لیسبون ( خاگی ) ، پرتقال ، نارنگی و لیمو ترش مشاهده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: زردی، قرمزی، سوختگی و تا حدودی لوله شدن و در نهایت ریزش برگ‌ها و تنک شدن تاج درخت از اثرات این عارضه است،  در درختان دارای عارضه زوال، ریشه‌های موئین از بین رفته و ریشه‌های اصلی سیاه شده، سبز خشکیدگی و مرگ ناگهانی درختان از دیگر علائم بیماری است که خصوصا امسال مشاهده می‌شود.

این مقام مسئول با با بیان این‌که علت اصلی عارضه " زردی و زوال مرکبات" هنوز مشخص نشده، افزود: با تشکیل تیم کارشناسی متشکل از تخصص های مختلف از بخش تحقیقات و اجرا شامل گرایش‌های ویروس شناسی، حشره شناسی، قارچ شناسی، نماتد شناسی، تغذیه و خاکشناسی، با جدیت به دنبال یافتن علت اصلی این عارضه هستیم.

امیری به باغداران توصیه کرد: جهت پیشگیری از عارضه " زردی و زوال مرکبات"   سموم، کودها، هورمون‌ها و اسید‌ها صرفا با مشورت کارشناسان استفاده شود و  از نهال سالم و استاندارد در احداث باغ استفاده شود.

فارس با بیش از 57 هزار هکتار باغ مرکبات و تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن میوه مرکبات مقام دوم سطح زیر کشت و تولید کشور را دارا است. همچنین سالانه بیش از 5 میلیون نهال مرکبات در این استان تولید و به نقاط مختلف کشور انتقال می‌یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید