Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/ بخش هفتم

120 هزارهکتار از اراضی استان زنجان رفع تداخل شد

شهرستان‌های زنجان و طارم بیشترین میزان رفع تداخل را دارند

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

120 هزارهکتار از اراضی استان زنجان رفع تداخل شد

در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز؛ همان‌جایی که کرانه‌های خزر از دیگر مناطق ایران به‌وسیله همین کوه‌ها جدا می‌شود، سرزمین سرسبز با ویژگی‌های خاص  وجود دارد؛ استان البرز، استانی  که عمدتاً  کشاورزی در آن نقش ویژه‌ای در زندگی مردمان دارد.

ارتفاع از سطح دریا، خنک بودن نسبی هوا و تابش مناسب آفتاب در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیای، صنعتی، لجستیکی، حمل‌ونقل، انرژی ، سرمایه انسانی و عزم جدی مسئولان برای توسعه اقتصادی، خصوصاً در بخش کشاورزی استان زنجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و اقتصادی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این استان ازنظر شکل ظاهری زمین، دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای( دشت) است که اکثر شهرهای آن در دامنه کوه‌ها و دشت‌های بین رشته‌کوه‌ها و مناطق کوهستانی قرارگرفته‌اند، این استان به‌طور متوسط حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران  در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

امسال 220 هزار هکتار اراضی تعیین تکلیف خواهد شد

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه از 1200 پلاک دارای تداخل 42 پلاک به کمسیون رفع تداخلات استان رسیده، گفت: 120 هزارهکتاز از اراضی استان تاکنون رفع تداخل شده است.

جمال انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در مورد رفع تداخلات امور اراضی اظهار کرد: 337 هزارهکتار که 38 درصد اراضی استان زنحان را تشکیل می دهد، درحال تعیین تکلیف و رفع تداخل در سطح استان زنجان است.

وی ادامه داد: رسیدگی به پرونده‌های دارای تداخل استان از سال 95آغاز شد و سال گذشته نیز تعهد استان در این رابطه به طور کامل محقق شد.

به گفته مدیر امور اراضی استان زنجان، از 1200 پلاک 42 پلاک به کمسیون رفع تداخلات استان رسیده؛ یعنی 120 هزارهکتاز از اراضی استان تاکنون رفع تداخل شده است.

وی از رسیدگی به سایر پلاک‌های دارای تداخل استان خبر داد و افزود: امسال 220 هزار هکتار از اراضی استان زنجان تعیین تکلیف خواهد شد.

انصاری ادامه داد: شهرستان زنجان و شهرستان طارم به دلیل وجود منابع ملی بیشتر، بیشترین میزان رفع تداخلات استان را تشکیل می‌دهند و پلاک محوری عمل می‌کنیم و یکی از عوامل انتخاب اولویت رسیدگی به پلاک‌ها براساس بیشترین اعتراضات در دادگاه است.

وی با اشاره به ایجاد تفاهم نامه با سازمان منابع طبیعی برای حفظ حقوق دولت و مردم گفت: رفع تداخلات هماهنگی دستگاه‌های ذیربط را می‌طلبد؛ با سازمان ثبت برای تدقیق حقوق و اختلاف نظرهای فنی داریم که به کارگروه‌های مرکزی مشغول حل و فصل آنها هستند که زمان‌بر است.

این مقام مسئول بیان کرد: 100 هزار هکتار سال گذشته به ما تکلیف شد که باتوجه به تکمیل زیرساخت‌ها امسال 200 هزارهکتار برنامه داریم اما برای 300 هزارهکتار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

اجرای کاداستر حدود ده سال طول خواهد کشید

مدیر امور اراضی استان زنجان در خصوص قانون حدنگار– کاداستر گفت: این قانون بهمن ماه سال 93 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که براساس آن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف به حدنگاری تمام اراضی کشور شد که تبصره آن تمام دستگاه‌ها با این سازمان برای نقشه کشی اراضی همکاری کنند.

وی با اشاره به وجود 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کل کشور گفت: از این میزان یک میلیون و 200 هزار هکتار در استان زنجان قرار دارد که با انعقاد قرارداد با شرکت‌های نقشه برداری، حدنگاری و نقشه برداری زمینی و هوایی و نظارت سازمان نقشه برداری کشور انجام خواهد شد.

انصاری افزود: 100 هزار هکتار امسال و 140 هزارهکتار سال گذشته قرارداد بسته شد و روند اجرای این نقشه برداری‌ها به همکاری و مشارکت مردم بستگی دارد و چون الزامات قانونی وجود ندارد، زمانبر است.

وی با اشاره به تامین اعتبار برای اجرای طرح کاداستر در تمام اراضی استان گفت: برآورد ما برای اجرای طرح 50 میلیارد برای کل اراضی استان است که تاکنون 260 هزار هکتار مورد حدنگاری قرار گرفته است.

انصاری تصریح کرد: استان زنجان با داشتن بیش از 50 درصد وسعت اراضی کشاورزی، جزو چهار استان اول کشور است که به همین دلیل انجام کاداستر حدود ده سال طول خواهد کشید که بعد از اجرای کامل طرح می‌توان میزان دقیق اراضی کشاورزی استان را اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید