Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت استان زنجان اعلام کرد:

تامین تمام نهاده‌های مورد نیاز کشت کلزا

تمامی نهاده‌ها از جمله بذر و کود مورد نیاز کلزاکاران استان تامین شده و به لحاظ تامین و توزیع نهاده‌ها امسال هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

تامین تمام نهاده‌های مورد نیاز کشت کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان زنجان، بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای مبارزه با علف‌های هرز مزارع کلزا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا در زنجان، اکبر کرامتی، در نشست ستاد دانه‌های روغنی استان گفت: با کاشت به موقع کلزا می‌توان به راحتی و با هزینه بسیار پایین، علف‌های هرز کلزا را کنترل کرده و محصول پاکی را تولید و برداشت کرد.

کرامتی، بر لزوم شناسایی نقاط ضعف و قوت روند توسعه کشت کلزا در تمام شهرستان‌های استان تاکید کرد و گفت: مقایسه کشت و تولید کلزا با دو سال گذشته نشانگر رشد تولید این دانه روغنی در استان است اما زمانی‌که وضعیت فعلی با میزان تولید دهه 80 که استان زنجان رکورد تولید کلزای کشور را در دست داشت، مقایسه شود نیاز به همت و تلاش گسترده و مضاعف در این حوزه کاملا روشن می‌شود.

افزایش 100 درصدی تولید کلزا

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان زنجان نیز از افزایش 100 درصدی تولید کلزا در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

حسین عامری در این نشست، گفت: برای سال زراعی جدید، کشت 4 هزار هکتار کلزا در استان هدف‌گذاری شده است.

به گفته عامری، تمامی نهاده‌ها از جمله بذر و کود مورد نیاز کلزاکاران استان تامین شده و به لحاظ تامین و توزیع نهاده‌ها امسال هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

عامری، با بیان اینکه در سال جاری شهرستان خدابنده با تولید 32 درصد کلزای استان بیشترین سهم تولید این دانه روغنی را به خود اختصاص داد، اظهار کرد: استان زنجان از ظرفیت بسیار خوبی برای کشت و تولید کلزا برخوردار است و با «کشت به موقع» و «مدیریت صحیح» عملکردهای بسیار خوبی در مزارع کلزای استان حاصل می‌شود.

او همچنین «مکان یابی صحیح» و «انتخاب درست کشاورز» را دو مولفه و فاکتور اساسی در حصول عملکرد مورد انتظار در روند تولید کلزا دانست و بیان کرد: سهمیه کشت کلزا طی سال جاری به تفکیک شهرستان‌ها تعیین و ابلاغ شده و لذا با رعایت موارد و اصول فوق و تامین به موقع نهاده‌ها، سطح هدف‌گذاری شده در استان به راحتی قابلیت تحقق دارد.

گفتنی است، در این نشست هر کدام از مدیران شهرستانی با بیان برخی مشکلات و دغدغه‌های کلزاکاران، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های انجام گرفته در راستای کشت و تولید کلزا طی سال زراعی ۹۷ -۹۶، تمهیدات اتخاذ شده برای تحقق سهمیه ابلاغی و حصول عملکرد مطلوب در سال زراعی جدید را تشریح کردند.

همچنین سطح بیمه کلزا طی سال زراعی ۹۷ -۹۶ در استان زنجان ۸۱۲ هکتار و مبلغ خسارت برآورد شده نیز بالغ بر ۲میلیارد تومان اعلام شد.

در این نشست، ۳۱ شهریور ماه به عنوان تاریخ اتمام کشت دانه روغنی کلزا در استان زنجان تعیین شد به طوری که برای جلوگیری از کاهش عملکرد بعد از این تاریخ اجازه کشت کلزا در استان داده نشود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید