Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/ بخش ششم

تولید 36 مگاوات برق خورشیدی توسط جهادکشاورزی زنجان

تامین یک سوم نیاز برق سازمان جهادکشاورزی استان زنجان

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

تولید 36 مگاوات برق خورشیدی توسط جهادکشاورزی زنجان

در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز ؛ همان‌جایی که کرانه‌های خزر از دیگر مناطق ایران به‌وسیله همین کوه‌ها جدا می‌شود، سرزمین سرسبز با ویژگی‌های خاص  وجود دارد؛ استان البرز، استانی  که عمدتاً  کشاورزی در آن نقش ویژه‌ای در زندگی مردمان دارد.

ارتفاع از سطح دریا، خنک بودن نسبی هوا و تابش مناسب آفتاب در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیای، صنعتی، لجستیکی، حمل‌ونقل، انرژی ، سرمایه انسانی و عزم جدی مسئولان برای توسعه اقتصادی، خصوصاً در بخش کشاورزی استان زنجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و اقتصادی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این استان ازنظر شکل ظاهری زمین، دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای( دشت) است که اکثر شهرهای آن در دامنه کوه‌ها و دشت‌های بین رشته‌کوه‌ها و مناطق کوهستانی قرارگرفته‌اند، این استان به‌طور متوسط حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران  در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

تولید روزانه 120 کیلووات ساعت برق

تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی یکی از ابتکارات قابل توجه سازمان جهادکشاورزی استان زنجان است. ابتکار معاونت توسعه مدریت و منابع این سازمان باعث شده که اکنون بیشتر سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌های کشور برای تولید برق به این شیوه،  از این معاونت در خواست همکاری داشته باشند.

این موضوع علاوه بر استفاده بهینه از مصرف انرژی، شیوه‌ای نوین از فرهنگ‌سازی آن هم در ادارات دولتی را ترویج  می‌کند. مسئله‌ای که به خوبی اثبات شده است. در این باره کارشناس اداره ساختمان و خدمات این سازمان توضیح داده است.

کارشناس اداره ساختمان و خدمات گفت: با استفاده از انرژی خورشیدی می‌توان از خاموشی‌های برق جلوگیری کرد.

اکبر بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: انرژی خورشیدی انرژی پاکی است که اکثر کشورهای دنیا به سمت ساخت برق از این انرژی می‌روند.

بیگی ادامه داد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی کشور ما، ما هم لازم دانستیم که از این انرژی استفاده کنیم و گامی درجهت جلوگیری از خاموشی‌های برق سراسری برداریم.

DSC01322

بیگی درخصوص پنل خورشیدی ایجاد شده گفت: 66 پنل 300 واتی استفاده کردیم که جمعا حدود 20 کیلووات ساعت برق مستقیم تولید می‌کند که با استفاده از تبدیل کننده آن را به برق متناوب شهری تبدیل می‌کنیم که از نظر اصول فنی با برق سطح شهر سازگار بوده و قابل استفاده در تمام سطوح است.

وی تولید این پنل‌ها را روزانه 120 کیلووات ساعت برق اعلام کرد و گفت: این میزان یک سوم نیاز ما را تامین کرده و سالانه درحدود 36 مگاوات برق تولید می‌کند.

بیگی افزود: ابلاغ برای سازمان 10 کیلووات بوده که باتوجه به سیاست سازمان به 20 کیلووات ارتقا دادیم.

وی در مورد مزایای استفاده از انرژی خورشیدی گفت: این نوع انرژی پاک، تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست است و به عنوان برق پشتیبان می توان در زمان قطعی آن را مجازی سازی و وارد شبکه کرده و استفاده کرد.

بیگی افزود: باتوجه به تعدد ساختمان‌ها و خودروها در دستگاه‌های دولتی معمولا هزینه های مصرفی بالاست.

مدیریت و کنترل هزینه‌ها باعث کاهش اعتبارات هزینه‌ای دولت می‌شود و آلودگی‌ها را به شدت کاهش دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید