Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان:

باغات زیتون بهسازی می‌شوند

پنج هزار هکتار باغ زیتون در استان سمنان وجود دارد

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان سمنان گفت: اصلاح و بهسازی باغات زیتون استان سمنان در دستور کار است.

باغات زیتون بهسازی می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، مهدی قراییان اظهار کرد: زمینه توسعه باغات نوین با نهال یارانه‌دار، تغذیه بهینه باغات زیتون، هرس اصولی باغات زیتون و پیوند سرشاخه کاری برای تغییر ارقام نامطلوب در سازمان برنامه‌ریزی شده است.

او با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اصلاح و بهسازی 500 هکتار از باغات زیتون استان سمنان در سال جاری انجام شده است به میزان اعتبار لازم برای اجرای این عملیات اشاره کرد و گفت: 4 هزار و 900 میلیون ریال اعتبار برای بهسازی این میزان باغات زیتون استان تا کنون تامین شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از وجود بیش از 5000 هکتار باغ زیتون شامل 3 هزار و 500 هکتار باغ بارور و یک هزار و 500 هکتار باغ نابالغ در استان خبر داد و گفت: علی رغم آسیب سرمازدگی سال 95 پیش بینی می شود امسال 5 هزار تن محصول زیتون از باغات گرمسار و آردان برداشت شود که در صورت روغن کشی 60 درصد محصول حدود 450 تن روغن زیتون تولید می‌شود.

قراییان توسعه، اصلاح و بهسازی باغات زیتون استان را امری ضروری دانست و از زیتون به عنوان یک محصول استراتژیک نام برد و گفت: یافته های تحقیقاتی و تجربیات ارزشمند باغداران و کارشناسان در زمینه نگهداری مناسب باغات زیتون در کنار انتخاب ارقام مناسب زیتون می تواند در راستای توسعه و اصلاح این باغات راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شود گفت: با توجه به اینکه محصول زیتون یک محصول مقاوم به خشکی بوده و کشت آن می تواند ارزش افزوده خوبی به دنبال داشته باشد از این رو توسعه باغات این محصول می تواند از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از سرمازدگی به عنوان مهمترین مشکل در باغات زیتون استان نام برد و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده دوره بازگشت سرمازدگی زمستانه سال 86 و سرمازدگی پائیز 95 بر حسب آمار بیش از 40 سال تعیین شده که شامل سایر بخش های کشاورزی نیز است و آسیب‌های وارده به غیر از باغات زیتون در باغات قدیمی و بومی انار و انجیر نیز به نحو شدیدتری تجربه شده است که همگی مستلزم مدیریت شرایط آب و هوایی اخیر است.

قراییان اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده با وجود آسیب قابل جبران سرمازدگی آنچه که در برخی باغات سبب آسیب جدی تری به باغات شده عدم توجه به آبیاری، تغذیه و هرس مناسب بوده است که اصلاح وضع موجود در کنار توجه و وظیفه مسئولان نیازمند همت و توجه باغداران نیز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید