Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/ بخش دوم

سهم 33 درصدی کشاورزی از اشتغال استان زنجان

۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان سهم کشاورزی است

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

سهم 33 درصدی کشاورزی از اشتغال استان زنجان

در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز ؛ همان‌جایی که کرانه‌های خزر از دیگر مناطق ایران به‌وسیله همین کوه‌ها جدا می‌شود، سرزمین سرسبز با ویژگی‌های خاص  وجود دارد؛ استان البرز، استانی  که عمدتاً  کشاورزی در آن نقش ویژه‌ای در زندگی مردمان دارد.

ارتفاع از سطح دریا، خنک بودن نسبی هوا و تابش مناسب آفتاب در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیای، صنعتی، لجستیکی، حمل‌ونقل، انرژی ، سرمایه انسانی و عزم جدی مسئولان برای توسعه اقتصادی، خصوصاً در بخش کشاورزی استان زنجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و اقتصادی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این استان ازنظر شکل ظاهری زمین، دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای( دشت) است که اکثر شهرهای آن در دامنه کوه‌ها و دشت‌های بین رشته‌کوه‌ها و مناطق کوهستانی قرارگرفته‌اند، این استان به‌طور متوسط حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران  در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

25 درصد تولید ناخالص داخلی استان سهم کشاورزی است

مدیرامور برنامه‌وبودجه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 33 درصد کل اشتغال استان زنجان در اختیار بخش کشاورزی است.

mehdi almasi (15)

علی فرهادی در گفت‌وگو با ایانا در خصوص فعالیت‌های بخش برنامه‌وبودجه اظهار داشت: ما در دو گروه برنامه‌ریزی و تأمین اعتبارات لازم برای تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده فعالیت می‌کنیم.

فرهادی، با اشاره به تغییر رویه در این حوزه گفت: سیستم برنامه‌ریزی چند سالی است که به دلیل بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی تغییر کرده است.

فرهادی ادامه داد: برنامه‌های سازمان بر اساس برنامه ششم کشاورزی با تکیه‌بر سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در 24 بند و نیز اسناد بالادستی وزارت جهاد کشاورزی تنظیم و تدوین کردیم که در دبیرخانه تلفیق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

گاو داری صنعتی استان 2سیستم فری استال

او تأکید کرد: سند راهبردی- عملیاتی بخش را از سال گذشته به‌طور دوساله با توجه به اقدامات عملیاتی 11 گانه ریاست جمهوری و متعاقب آن برنامه ابلاغی از سوی معاون اول ریاست جمهوری تنظیم، تدوین کرده و در حال اجرا در سطح ستادی و شهرستانی هستیم

به گفته این مقام مسئول در جهاد کشاورزی زنجان، گزارش‌های از روند اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی هر دو هفته یک‌بار از شهریورماه تا پایان سال اخذ می‌شود و به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان هم ارسال می‌شود.

فرهادی با اشاره به تأمین منابع مالی برای برخی از این برنامه‌ها از طریق اعتبارات تملک دارایی(سرمایه‌ای) گفت: در سال گذشته بالغ‌بر 30میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای از منابع مختلف استانی، 3درصد نفت، قانون توسعه متوازن و ارتقای شاخص‌های توسعه استان تأمین اعتبار شد.

او ادامه داد: هم‌چنین بالغ‌بر 60 میلیارد تومان از منابع ملی تملک دارایی و سرمایه‌ای ابلاغ اعتبار داشتیم که 65 میلیارد تومان جذب داشتیم.

فرهادی تصریح کرد: کارگروه آب کشاورزی در ذیل ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل‌شده که حداقل ماهانه یک جلسه در جهت تسهیلگری اجرای برنامه‌ها برگزار می‌کند.

گله کوسفند افشاری اصلاح شده 1

او بابیان اینکه مشکلات سرمایه‌گذاری فقط اعتباری نیست، گفت: مشکلات غیر اعتباری در کارگروه رونق تولید فعالیت و سعی می‌کنند موانع را برطرف کنند.

مدیر امور برنامه‌وبودجه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به نقش بخش خصوصی گفت: بخش کشاورزی خصوصی‌ترین بخش سرمایه‌گذاری است و در استان ما هم چون شرکت کشت و صنعت دولتی نداریم نسبت به سایر استان‌ها باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده بیشتری داشته باشیم.

77 (2)

فرهادی در پاسخ به سؤالی در مورد میزان تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: بخش کشاورزی متأثر از تأثیرات آب و هوایی است که شامل تولید ناخالص داخلی این بخش هم می‌شود، معمولاً میانگین سه سال را ملاک عمل قرار می‌دهند که میانگین سه سال منتهی به سال 94 حدود 25 درصد از کل تولید ناخالص داخلی استان سهم کشاورزی است.

به گفته فرهادی، میانگین 33 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید