Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات جهادکشاورزی استان اردبیل مطرح کرد؛

استفاده از کلزا در تناوب با گندم

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، گفت: در راستای سیاست اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت کلزا در تناوب با گندم در دستور کار قرار دارد.

استفاده از کلزا در تناوب با گندم

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، حسین کربلایی خیاوی در نشست راهکاهای توسعه کشت کلزا و افزایش میزان تولید این محصول بیان کرد: کلزا محصولی است که 40 الی 45 درصد روغن از آن استحصال می‌شود و دارای 25 الی 35 درصد نیز پروتئین است و با توجه به اینکه 90 درصد روغن نباتی کشور از خارج از کشور تامین می‌شود، به همین دلیل توسعه کشت این محصول در راستای تحقق اهداف اقتصادمقاومتی در استان بسیار حائز اهمیت است .

به گفته کربلایی خیاوی، محصول کلزا به دلیل اینکه گیاه کم آب بر است و از طرف دیگر وقتی در تناوب با گندم قرار می‌گیرد باعث افزایش حاصلخیزی و تولید در واحد سطح می‌شود به همین دلیل در راستای سیاست اصلاح الگوی کشت این محصول در تناوب با گندم قرار می‌گیرد و با استقبال خوبی نیز از سوی کشاورزان روبروست.

این مقام مسئول درا دامه سخنان خود افزود: یکی از عمده دلایل دیگر توسعه کشت کلزا در استان پایداری تولید گندم است.  محصول گندم جزو محصولات استراتژیک و مهم کشوری است به همین لحاظ تناون کلزا با گندم می‌تواند امنیت پایداری تولید گندم را تضمین کند. کشت کلزا بیماری قارچی پاخوره گندم را به دلیل داشتن مواد تدخینی و تنباکویی در ریشه کلزا از بین می‌برد با از بین رفتن این بیماری قارچی  گندم کاشته شده در تناوب بعدی دچار این بیماری قارچی نمی‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید