Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت کشاورزی استان زنجان/ بخش اول

مهاجرت معکوس روستاییان در دشت زنجان

با احداث ایستگاه پخش سیلاب قره‌چریان روستاهای دشت زنجان احیا شدند

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آنها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

مهاجرت معکوس روستاییان در دشت زنجان

در دامنه‌های جنوبی کوه شمالی البرز ؛ همان‌جایی که کرانه‌های خزر از دیگر مناطق ایران به‌وسیله همین کوه‌ها جدا می‌شود، سرزمین سرسبز با ویژگی‌های خاص  وجود دارد؛ استان البرز، استانی  که عمدتاً  کشاورزی در آن نقش ویژه‌ای در زندگی مردمان دارد.

ارتفاع از سطح دریا، خنک بودن نسبی هوا و تابش مناسب آفتاب در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیای، صنعتی، لجستیکی، حمل‌ونقل، انرژی ، سرمایه انسانی و عزم جدی مسئولان برای توسعه اقتصادی، خصوصاً در بخش کشاورزی استان زنجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و اقتصادی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این استان ازنظر شکل ظاهری زمین، دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای( دشت) است که اکثر شهرهای آن در دامنه کوه‌ها و دشت‌های بین رشته‌کوه‌ها و مناطق کوهستانی قرارگرفته‌اند، این استان به‌طور متوسط حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایانا؛ به عنوان تنها رسانه تخصصی کشاورزی ایران  در گفت‌وگو با مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، طرح‌ها و پروژه‌های آن‌ها را موردبررسی و ارزیابی قرار داده است.

 

ایستگاه پخش سیلاب قره‌‌چریان یکی از ایستگاه‌های نمونه پخش سیلاب در سطح کشور است 

مسئول بخش تحقیقات و آبخیزداری استان زنجان گفت: ایستگاه پخش سیلاب و تغذیه آبخوان‌ها در دشت قره چریان باعث بهبود وضعیت اقتصادی، معیشتی و فرهنگی و مهاجرت معکوس روستاییان شده است.

جعفر خلفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در مورد یافته‌های بخش تحقیقات و آبخیزداری زنجان گفت: بیشترین انرژی ما در فصل بهار مربوط به پخش سیلاب و آبخوان‌های دشت سرخه است.

وی با اشاره به احداث ایستگاه سیلاب قره چریان در منطقه گفت: این ایستگاه یکی از ایستگاه‌های نمونه پخش سیلاب در سطح کشور است که اولین آبگیری ایستگاه در سال 75 صورت گرفت و تاکنون 90 میلیون مترمکعب آبگیری داشتیم.

 

fc5cb071-26b2-459e-b21a-092b2c38553b

وی افزود: معمولاً از اوایل اسفندماه تا اواخر خرداد بیشترین فعالیت به آبگیری به‌ویژه مهار سیلاب‌هایی اختصاص دارد که در رودخانه‌های دشت اتفاق می‌افتد.

خلفی تصریح کرد: قره چریان یکی از زیر حوزه‌های  حوزه آبخیز ارمغان خانه از زیر حوزه‌های زنجان رود است که خود از سپیدرود تغذیه می‌شود.

خلفی ادامه داد: این ایستگاه آبخیزداری از رودخانه ارمغان خانه تغذیه می‌شود که در سطحی به مساحت 300 هکتار آب را در سطح دشت پخش می‌کند و روستاهای پایین‌دست و اراضی کشاورزی پایاب ایستگاه و شهر نیک‌پی در 35 کیلومتری شهر زنجان را از مهار سیلاب محافظت می‌کند.

این مقام مسئول مهم‌ترین مسئله را تغذیه آبخوان این دشت اعلام کرد و گفت: تغذیه آبخوان دشت موجب بالا آمدن سطح آب در چاه‌های کشاورزی منطقه شده؛ به‌طوری‌که تبدیل اراضی دیم به اراضی کشاورزی آبی را در این دشت می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته از سال 75 تاکنون 700 تا 800 هکتار تبدیل اراضی دیم به مزارع آبی را داشتیم.

خلفی دومین مسئله مهم را تأمین آب شرب ساکنین منطقه به‌ویژه ساکنین بالادست این ایستگاه ازجمله شهر ارمغان خانه دانست و افزود: چاه‌هایی که فاضلاب روستایی را در پایاب این ایستگاه زده آب را از طریق این چاه‌ها به شهر ارمغان خانه انتقال می‌دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 8 روستا نهایی شده ولی در برنامه 15 روستا پیش‌بینی‌شده که آب شرب ساکنین  از دشت تهیه شود و این به لحاظ مسائل سیاسی و هم مسائل معیشتی مردم باید پیگیری شود؛ یعنی به‌جای استفاده از سدهای بزرگ که اکوسیستم را به هم می‌ریزد، از ایستگاه‌های پخش سیلاب استفاده کنیم.

خلفی در مورد مزایای این پروژه گفت: با استفاده از ایستگاه‌های پخش سیلاب می‌توانیم علاوه بر تغذیه دادن رواناب‌ها و سیلاب‌های ویرانگر در سطح دشت در داخل آبخوان بهبود اکوسیستم و تأمین آب شرب منطقه و استفاده روستاییان از آب رودخانه را داشته باشیم؛ بالاتر از همه اینکه سیلاب مهارشده اما رودخانه پابرجاست.

وی حفظ حیات‌وحش را از دیگر مزایا برشمرد و افزود: دشت سرخه جزو مناطق حفاظت‌شده و یکی از مهم‌ترین دشت‌های کشور با حضور حیواناتی مثل آهو است و به دلیل نزدیکی به کوه‌های طارم منطقه استراتژیکی به شمار می‌رود.

13e81435-ba85-4ac8-8332-af14a7225545

 

خلفی افزود: خطر انقراض حیات‌وحش منطقه را تهدید می‌کند، اما از زمان احداث ایستگاه در حدود 400 هکتار زمین شاهد استفاده حیوانات از ایستگاه به دلیل قرق بودن منطقه، تأمین منابع آبی، پوشش گیاهی خوب باعث سکونت حیوانات و استفاده پرندگان مهاجر ازجمله لک‌لک و مرغابی شده است.

وی تصریح کرد: گونه‌های گیاهی دشتی در این منطقه فقط وجود دارد و مابقی تبدیل به اراضی کشاورزی شده است.

خلفی اضافه کرد: هم‌چنین با این ایستگاه بهبود وضعیت اقتصادی، معیشتی و فرهنگی و مهاجرت معکوس روستاییان به روستاهای قشلاق، قره چریان و کذبه در 35 کیلومتری شهر زنجان هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید