Iranian Agriculture News Agency

رییس جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با ایانا:

تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ مازاد بر نیاز است

تشکیل زنجیره‌های تولید راه رسیدن به سودی متوازن

محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که این استان با تولید 63 هزار و 789 تن گوشت قرمز رتبه دوم کشور را دارد، گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز 11.4 کیلوگرم بوده که جمعا میزان مصرف 55 هزار و 860 تن است و مازاد تولید به استان‌های دیگرصادر می شود.

تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ مازاد بر نیاز است

قاسمی تصریح کرد: به دلیل بازار پسندی دام سبک استان فارس، درگذشته به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شد، ولی اکنون امکان صادرات رسمی دام زنده و گوشت قرمز از هیچ کدام از استان‌های کشور وجود ندارد، چرا که نیاز گوشت قرمز از منابع داخلی تامین نمی شود .

این مقام مسئول در ارتباط با وضع تولید گوشت مرغ در استان فارس گفت: در گذشته شده، این استان واردکننده گوشت سفید بود، با ظرفیت سازی بسیار خوب، هم اکنون استان فارس با تولید بیش از 125 هزار تن گوشت مرغ و مصرف 117 هزار و600 تن بر اساس  سرانه مصرف حدود 24 کیلوگرم، مازاد تولید خود را  به استان‌های همجوار صادر می کند.

قاسمی با اشاره به رتبه ششم تولید ماهی در استان فارس در بین استان‌های غیرساحلی، افزود: غالبا ما وارد کننده گوشت ماهی از استان‌های  بوشهر و هرمزگان هستیم، اگرچه  ماهی قزل آلای استان فارس ارزش صادراتی داشته، منتهی در این حوزه صادراتی نداریم و با توجه به قیمت بسیار خوبی که پیدا کرده نیازی به صادرات نیست.

دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار چیست؟

قاسمی با بیان این‌که صنعت مرغداری کشور یک صنعت مونتاژ بوده و نهاده‌های تولید از خارج وارد می شود، افزود: در یک برهه زمانی اعتصاب کامیون داران و نوسانات بازار نهاده‌ها افزایش قیمت تمام شده تولیدات دامی را به دنبال داشت، که این امر به اضافه گرمی هوا باعث شد، برای مدت کوتاهی شاهد کمبود مرغ گرم در بازار باشیم.

او خاطر نشان کرد: در یک مقطع زمانی با مازاد تولید روبرو بودیم که به دلیل عدم نیاز استان‌های هم‌جوار غیر از استان هرمزگان امکان صادرات به استان ها وجود نداشت، از طرفی صادرات به سایر استان‌ها نیز با توجه به بعد مسافت مقرون به صرفه نبود،  بنابراین به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان، اتحادیه مرغداران فارس تعداد جوجه ریزی در مرغداری‌ها را از 6 دفعه به 4 دفعه تقلیل داد.

قاسمی با اشاره به این‌که جهت تنظیم  بازار ذخایر مرغ منجمد بیش از 500 تن به بازار وارد کرده‌ایم، افزود: در فرهنگ مردم ما مصرف گوشت مرغ گرم را به مرغ منجمد ترجیح داده می شود و این در حالی‌ است که مرغ منجمد به دلیل از بین رفتن باکتری‌ها در دمای پایین به لحاظ کیفی از ارزش بالاتری برخوردار است.

قاسمی در ادامه گفت: مرغ زنده در اتحادیه مرغداران به صورت هفتگی  قیمت گذاری شده ، که با توجه به جغرافیای محل فروش این درصد به مقدار جزیی متغییر است، ضمن این‌که وزرات جهاد کشاورزی در سطح عمده تامین کننده بوده و نظارت بر تفاوت غیر منطقی نرخ‌ها بر عهده واحد بازرسی اصناف، بازرسی صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات استان است و اگر چند نرخی بودن باعث آزار شهروندان شده،  باید برخورد شدیدتری شود.

65748486

تشکیل زنجیره های  تولید راه رسیدن به سودی متوازن

قاسمی با اشاره به این‌که تشکیل زنجیره های تولید یکی از استراتژی‌های اساسی وزرات جهاد کشاورزی است، افزود: خوشبختانه در استان فارس دو زنجیره مشارکتی تولید مرغ ویک زنجیره مالکیتی شترمرغ راه اندازی شده،  اگرچه تشکیل زنجیره جدید مد نظر بوده، اما تعدد زنجیره ها را دنبال نمی کنیم و به منظور هم افزایی تولیدکنندگان، بیشتر به دنبال تقویت زنجیره‌های موجود و ساماندهی سایرین در قالب این زنجیره‌ها هستیم .

او تصریح کرد: در زنجیره مشارکتی تولید مرغ تولیدکنندگان، تامین کنندگان نهاده‌ها، کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بازاررسانی تشکیل زنجیره تولید  داده، و هر کدام به تناسب نقش خود در تولید؛ سهم بری داشته و منافع‌شان به یکدیگر گره خورده است و در حق هم اجحاف نمی کنند و با هم‌افزایی نهاده‌ها را بهتر به دست می‌آورند، تولید مدیریت شده ای را رقم می‌زنند و با برند خاص محصولات را به بازار عرضه می کنند.

کاهش نقش منفی واسطه ها با تشکیل زنجیره تولید

قاسمی افزود: در گذشته به بازار و بازار رسانی توجه کمتری شده، در نتیجه متناسب سازی سود تمام اجزا از تولید تا مصرف را نداشتیم و منفعت تولیدکننده در خیلی مواقع کمتر از سود واسطه ها  است که این امر منجر به افزایش قیمت برای مصرف کننده می شود.

او تصریح کرد: راه حل این مسئله در تشکیل زنجیره تولید است، در همین راستا با توجه به این‌که قسمتی از تولیدات استان فارس توسط عشایر تهیه می‌شود، اتحادیه عشایر زنجیره گوشت قرمز عشایر را از تولید کننده گوشت قرمز تا بازار و بازار رسانی را برعهده گرفته است.

اعطای تسهیلات با اولویت زنجیره‌ها

قاسمی با بیان این‌که تمام تسهیلاتی که وجود دارد با اولویت زنجیره‌هاست، افزود: اعطای تسهیلات به زنجیره‌ها در نهایت  به نفع بانک‌ها نیز بوده، چرا که تامین مالی یک تشکل خیلی راحت تر از اجزای آن، اعم از مرغ دار، تولید کننده نهاده‌ها، کشتارگاه ها و سیستم بازار رسانی است.

وارد کردن نهاده‌های تولید انحصاری نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که سوال ما از تولیدکنندگان مرغ این است چرا شما وارد کننده نهاده نیستید؟! افزود: هیچ انحصاری در این حوزه‌ها نیست و هیچ امضای جدایی وجود ندارد و انتظار داریم تشکل‌ها با یک تمکن مالی خوب و قدرت رقابت با سایرین در زمینه واردات نهاده‌ها گام نهند.

قاسمی افزود: از 25 قلمی که ارز دولتی 4200  تومان به خرید آن‌ها اختصاص یافته 20 قلم شامل محصولات کشاورزی اعم جو، ذرت، کنجاله سویا و... بوده، اگرچه شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده‌های تولید را به صورت تهاتری با خرید تولیدات خریداری می کند، اما هر وارد کننده می تواند جهت واردات نهاده‌ها اقدام کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید