Iranian Agriculture News Agency

در کارگروه مبارزه با زمین‌خواری در کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد؛

ممنوعیت کشت پاییزه و بهاره در حاشیه رودخانه بشار یاسوج

ممنوعیت کشت هر نوع محصولی در حاشیه رودخانه بشار یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد برای پاییز امسال و بهار سال آینده ممنوع اعلام شد.

ممنوعیت کشت پاییزه و بهاره در حاشیه رودخانه بشار یاسوج

به گزارش خبرنگار ایانا در یاسوج، کارگروه مبارزه با زمین‌خواری در کهگیلویه و بویراحمد به ریاست معاون عمرانی استانداری درباره نجات رودخانه بشار تشکیل جلسه داد که یکی از مصوبات مهم آن ممانعت از کشت هر نوع محصول به ویژه محصولات آب‌بر در اراضی کشاورزی اطراف این رودخانه بود.

عزیز فیلی در این نشست با تأکید بر این موضوع گفت: در تابستان امسال به علت کوتاهی آب منطقه‌ای و حتی جهادکشاورزی در اطراف رودخانه بشار محصولاتی مانند برنج و لوبیا کاشت شد که منجر به ایجاد کانال‌های انحرافی و برداشت بیش از حد آب و نهایتا خشک شدن رودخانه در حد فاصل پل اول بشار تا پل مختار شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: از اکنون ممنوعیت کشت این اراضی اطراف رودخانه بشار مصوب شد تا هم شرکت آب منطقه‌ای و هم جهاد کشاورزی از هم‌اکنون فرصت داشته باشند تدابیر لازم برای اجرای این مصوبه را به خرج دهند.

در این نشست همچنین موضوع تعاونی‌های مسکن چند دستگاه دولتی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی مطرح شد.

حسین کاظمی، مدیرکل دفتر فنی در گزارشی گفت تعاونی‌های مسکن دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری بویراحمد، استانداری و خود جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی را گرفتند و با تغییر راحت کاربری آن به شهر الحاق می‌کنند.

کاظمی افزود: وقتی خود جهاد کشاورزی که متولی حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی است به این زمین‌ها رحم نمی‌کند از یک شهروند عادی یا یک دستگاه دیگر چه انتظاری می‌رود؟

او البته این را هم گفت که این اقدامات مربوط به دوره‌های قبل است ولی باید جهاد کشاورزی پای کار باشد و به جد مانع این اقدامات شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله آب، برق و گاز نیز بلافاصله به این افراد و تعاونی‌ها انشعابات لازم را می‌دهند که باید این رویه را تغییر دهند.

او گفت که اصلا قابل قبول و پذیرش نیست که شرکت‌های خدمات‌رسان حتی در دل جنگل و بیابان نیز خدمات خود را ارائه کنند.

بعد از آن معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از جهاد کشاورزی خواست تا گزارشی در این زمینه ارائه کند که مهدی کشاورز نماینده این سازمان در جواب گفت: در برخی مناطق از جمله سروک ما 50 حکم قطعی اجرا نشده برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز داریم که از طرفی مسئولان امر تصمیم گرفتند تا این اراضی به شهر الحاق شوند و این موضوعات دست ما را بسته است.

کشاورز افزود: در سال 96 با تماس‌های مردم با تلفن 131 از تعداد 290 ساخت و سازغیرمجاز و تجاوز به اراضی کشاورزی جلوگیری شد و در سال جاری نیز 79 مورد داشتیم.

کارشناس امور اراضی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این مدت نیز 28 پرونده تخلف به دادگاه معرفی شد و 20 مورد را نیزموفق به قلع و قمع و تخریب بنای غیرمجاز شدیم.

در ادامه نشست، مدیرکل دفتر فنی استانداری با بیان اینکه جهادکشاورزی در این راستا اقدامات خوبی انجام داده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، گفت: اکنون از تل‌خسرو تا بلکو و مناطق مختلفی در این استان اراضی کشاورزی به راحتی تبدیل به مسکونی می‌شوند.

او تأکید کرد: شاید تنها قانونی که به این صراحت به یک دستگاه داده شده تا مستقیما وارد عمل شوند و جلوی تخلف را بگیرند همین قانون جهادکشاورزی برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی است که نشان از احترام و اهمیت زمین‌های کشاورزی است و لازم است این قانون به درستی به کار گرفته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید