Iranian Agriculture News Agency

وجود20 گونه گیاهان دارویی آبیک

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آبیک گفت: بیش از 20 گونه گیاهان دارویی در شهرستان آبیک کشت وجود دارد.

وجود20 گونه گیاهان دارویی آبیک

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، بیژن لطفی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی گیاهان دارویی ویژه زنان روستایی که در روستای زیاران از توابع این شهرستان آبیک برگزار شد، افزود: با اقدامات ترویجی انجام شده و  برگزاری دوره‌های آموزشی -علمی، در حال حاضر بیش از 20 گونه گیاه دارویی توسط زنان روستایی این شهرستان شناسایی و جمع آوری  شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آبیک، پونه‌کوهی، مرزه‌ی کوهی، کلاه میرحسن، علف چشمه، ترشک، کورگل و زرشک وحشی  را از مهمترین گونه‌های گیاهان داوریی  این شهرستان اعلام و گفت: برخی از این گیاهان دارویی با ارزش؛ فقط در برخی از روستاهای این منطقه کشت می‌شوند که  از دیرباز در بازار داروی سنتی ایران از شهرت خاصی برخوردار هستند.

لطفی تصریح کرد: توسعه کاشت گیاهان دارویی با اهدافی همچون ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی، ارتقا  توان مالی خانوارهای روستایی از طریق مشارکت زنان و ارتقا مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی در دستور کار جهاد کشاورزی  قرار دارد.

او اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی، ترویجی و توجیهی می‌تواند در راستای تشویق و ترغیب روستاییان به ویژه زنان روستایی جهت فعالیت در زمینه گیاهان دارویی نقش موثری داشته باشد.

لطفی خاطرنشان کرد: در راستای آموزش کاربردی زنان روستایی، دوره مهارتی کشت و فرآوری گیاهان دارویی در روستای زیاران با حضور 27 نفر از زنان روستایی برگزار شد که در این دوره آموزشی، زنان روستایی با انواع گیاهان دارویی، گیاهان دارویی مناسب و مقرون به صرفه در منطقه، شیوه‌های کشت، نحوه جمع آوری و خشک کردن گیاهان دارویی، بازارهای هدف و مزایای اقتصادی آنها و همچنین راهکارهای جلوگیری از انقراض گونه‌های بومی دارویی منطقه آشنا شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید