Iranian Agriculture News Agency

اختصاص 77 هکتاز از اراضی بیله‌سوار به کشت دانه‌های روغنی گلرنگ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار از اختصاص 77 هکتاز از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت دانه‌های روغنی گلرنگ خبر داد.

اختصاص 77 هکتاز از اراضی بیله‌سوار به کشت دانه‌های روغنی گلرنگ

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، ربعلی جهانی گفت: پیش بینی می‌شود بیش از 200 تن دانه روغنی گلرنگ از این میزان اراضی زیر کشت برداشت شود.

جهانی افزود: گلرنگ در شرایط کمبود منابع آبی با یک مرتبه آبیاری بصورت آبیاری تکمیلی 3 تن محصول تولید می‌کند بنابراین نسبت به سایر دانه‌های روغنی به خشکی و شوری مقاوم‌تر بوده و به راحتی می‌توان آن را به صورت دیم کشت کرد. همچنین مزارع گلرنگ به دلیل فراوانی تولید گرده و شهد، باعث جلب زنبورهای عسل شده و در تولید بیشتر عسل نیز موثر است.

جهانی گفت: از آنجائی‌که ۹۰ درصد از نیاز روغن نباتی کشور از خارج تأمین شده و افزایش تقاضا برای روغن نباتی در بازارهای جهانی و بالطبع افزایش قیمت برای کشورهای تولید کننده و صادرکننده، فشار ناشی از هزینه خرید روغن و واردات درکشورهای مصرف کننـده، رونـد افـزایش مـصرف سرانه روغن نباتی و افزایش واردات آن برای تامین کسری روغن نباتی و کنجاله‌های روغنی از جمله عواملی هستند که اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی وگسترش برنامه‌های علمی و تحقیقاتی را در این زمینه بیش از پیش روشن می‌سازند بنابراین توسعه و کشت دانه‌های روغنی جهت خودکفایی کشور اهمیت بسزایی دارد، از این میان گلرنگ جز محصولاتی است که توسعه و کشت آن می‌تواند به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در منطقه کمک قابل توجهی بکند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید