Iranian Agriculture News Agency

ایانا از وضع تولید گردو در همدان گزارش می‌دهد؛

کرم خراط بلای جان درختان گردو در استان همدان

بروز خشکسالی‌های در چند سال اخیر و تنش‌های شدید رطوبتی دمایی باعث شد که این گیاه سودمند مورد خطر قرار گرفته و علاوه بر آسیب‌های جدی که به صورت مستقیم در اثر کم آبی و سرمازدگی و یخبندان به گیاه وارد شده است موجب هجوم تعدادی از عوامل خسارت‌زای گیاهی و طغیانی شدن جمعیت آنها شود.

کرم خراط بلای جان درختان گردو در استان همدان

گروه استان‌ها_فاطمه امیری: استان همدان به عنوان قطب تولید محصول باغی گردو در کشور شناخته شده  و شهرستان تویسرکان در این استان برند گردو را در سطح ملی به خود اختصاص داده است. 19 هزار هکتار از سطح کل باغات استان به محصول گردو اختصاص دارد و علاوه بر تویسرکان شهرستان‌های همدان، ملایر و نهاوند نیز بیشترین سطح زیر کشت این محصول را دارا هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان، میانگین عملکرد گردو در استان بین سه تا سه هزار و 500کیلیوگرم گردو است که بر این اساس سالانه 53 هزار تن گردو در این استان تولید می‌شود.

علاوه بر مغز گردو به عنوان یک ماده غذایی پر خاصیت و مغذی، از سایر قسمت‌ها و اندام‌های این گیاه مثل پوست خشک و تر میوه گردو، پوست درخت گردو، چوب درخت گردو و ... نیز در صنایع مختلف مانند صنایع رنگرزی، شیمیایی ، دارویی، صنایع چوب (منبت کاری، مبل سازی و ... ) استفاده می‌شود.

همچنین به دلیل اینکه باغات گردو استان همدان در عرصه‌های مختلف شهری، روستایی و منابع طبیعی احداث شده‌اند نقش بسیار مهمی در تامین فضای سبز، پالایش هوا و تولید اکسیژن ایفا می‌کنند.

خشکسالی به کرم خراط قدرت بخشید

بروز خشکسالی‌های در چند سال اخیر و تنش‌های شدید رطوبتی دمایی باعث شد که این گیاه سودمند مورد خطر قرار گرفته و علاوه بر آسیب‌های جدی که به صورت مستقیم در اثر کم آبی و سرمازدگی و یخبندان به گیاه وارد شده است موجب هجوم تعدادی از عوامل خسارت‌زای گیاهی و طغیانی شدن جمعیت آنها شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این باره به ایانا می‌گوید: یکی از مهمترین آفاتی که در شرایط تنش‌های شدید دمایی و رطوبتی و ضعف درختان گردو چنین حالتی پیدا می‌کند آفت کرم خراط است که آفتی چوبخوار و بسیار خطرناک است. متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل طغیانی شدن جمعیت آن در کشور شاهد سرایت این آفت از استان‌های آلوده به سمت استان همدان و آلودگی باغات گردو در سطح استان شده است.

شهرام پیشه‌ور بیان کرد: با بهره‌گیری از تمامی امکانات، تجهیزات و استفاده بهینه از اعتبارات ملی و استانی، در سه سال اخیر تلاش‌های در جهت کنترل آفت کرم خراط انجام شده است و در همین راستا در سال جاری نیز با تمهیدات لازم و توزیع مواد بیولوژیک در بین باغداران سطح قابل توجهی از باغات آلوده تحت پوشش عملیات مبارزه تلفیقی قرار گیرند.

او ادامه می‌دهد: به منظور اجرای عملیات مدیریت تلفیقی کرم خراط از جدیدترین روش‌ها و تکنولوژی روز دنیا یعنی روش اخلال در جفت‌یابی کرم خراط و روش شکار انبوه آفت که کاملا" سازگار با محیط زیست بوده استفاده شده است .

او تصریح کرد: از ابتدای سال 1397 تا کنون در راستای مبارزه با این آفت اقدامات قابل توجهی در رابطه با ردیابی و شناسایی مناطق آلوده، بررسی زیست شناسی آفت، تحقیق درمورد اثر بخشی روش‌های مقابله با آفت طی سال گذشته به عمل آمده و با تهیه وتوزیع عوامل بیولوژیک و مشارکت باغداران در تامین الباقی نیاز خود بیش از 1000 هکتار از باغات آلوده استان تحت پوشش این عملیات قرار گرفته است که امید است با حمایت مسئولان استان و کشور و تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای تداوم اجرای عملیات کنترل تلفیقی آفات طی دو سال آینده سطح کل باغات آلوده استان تحت این روش قرار گرفته و موجب شود تا با احیاءباغات آسیب دیده مجدداً شاهد رشد و شکوفایی صنعت باغداری گردو باشیم.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 180هزار عدد فرمون اخلال درجفت‌گیری پروانه کرم خراط جهت کاربرد درسطح 600 هکتار از باغات استان تهیه و توزیع شده است، گفت: همچنین بیش از 2000 عدد فرمون جنسی پروانه زنبور مانند اجرای عملیات جلب و شکار انبوه در 250 هکتار تهیه و توزیع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید