Iranian Agriculture News Agency

افزایش توان فنی فارس در تولید محصولات گواهی شده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: فارس با دارا بودن آزمایشگاه‌های مرجع، کلینیک‌های تخصصی ارزشمند و کارشناسان خبره از توان فنی بالایی در تولید محصول سالم و استاندارد برخوردار است.

افزایش توان فنی فارس در تولید محصولات گواهی شده

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی، در نشست" سلامت و امنیت غذایی این سازمان" گفت: امروز در تولید این محصولات  به لحاظ قانونی، توانمندی نیرو و دانش کمبودی نداریم، بلکه چگونگی در کنار یکدیگر قرار گرفتن دستگاه‌ها و نحوه‌ی عملکرد آنها اهمیت دارد.

او با اشاره به این‌که هر محصولی برای ما استاندارد نیست و محصولات با رعایت چهارچوب در این دسته قرار می گیرند، افزود: در امر تولید محصول استاندارد به دنبال واقعیت بوده و تبلیغات غیر واقعی را دنبال نمی کنیم، چرا که اعتمادسازی مردم در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

قاسمی با بیان این‌که بسیاری از کشورها از جمله هلند، آلمان و ژاپن گواهی ارگانیک را داشته ولی اعتبار گواهی ژاپن بیشتر است، افزود: ما نیز از ایده آل‌ها در اجرا چیزی کم نداریم، بنابراین اگر با تاخیر شروع کنیم و به محصول استاندارد واقعی دست یابیم بهتر است تا با عجله محصولی را استاندارد اعلام کنیم.

قاسمی  گفت: به دنبال آینده‌ای هستیم که در میادین میوه و تره بار پلاکارد علوم پزشکی با نوشته" فقط محصولات استاندارد پذیرفته می شود" نصب باشد.

سلامت محوری جانشین درمان محوری شود

امیررضا توکلی مشاور استاندار فارس در امور کشاورزی در جلسه" سلامت و امنیت غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس" با بیان این‌که با شیوع بیماری ناشی از مصرف سموم زنگ خطر به صدا درآمده، افزود: با تولید محصول استاندارد به دنبال پیشگیری بوده تا سلامت محوری جانشین درمان محوری شود.

IMAGE_1533139415214

او تصریح کرد: زیادی نیترات در محصولات کشاورزی به دلیل ارزان قیمت بودن اوره و گران قیمت بودن پتاس است و افزود: جهت کاهش اثرات نیترات توصیه می شود محصولات با میزان ویتامین C  بالا در سبد غذایی گنجانده شود.

توکلی با اشاره به اهمیت سلامت شهروندان، افزود: برنامه‌ای که امروز از سوی سازمان جهاد کشاورزی فارس در زمینه تولید محصول سالم ارائه شد، نوید بخش آینده ای روشن بود.

مشاور استاندار در امور کشاورزی ضمن بیان مشکلات در پروسه تولید و عرضه محصولات سالم، افزود: آسیب شناسی زنجیره تولید از شروع تا انتها به حل این مشکلات کمک می کند.

توکلی تاکید کرد: تولید محصول سالم نیاز به حمایت‌های ویژه از طرف دولت دارد و در عرضه محصولات در فروشگاه‌ها باید محصول سالم، طبیعی و ارگانیک به تفکیک ارائه شود.

او با بیان این‌که محصولات ارائه شده جهت آنالیز باید کدرهگیری داشته، افزود: استانداردسازی همه محصولات با سرعت امکان پذیر نیست و با دقت هر چه بیشتر سالانه 10 تا 20 درصد محصولات پایش شود و محصولاتی که در جیره غذایی مصرف بالاتری دارد در اولویت استانداردسازی قرار گیرد.

توکلی تاکید کرد:  مشکل اصلی  فارس جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی است.

صدور گواهی مجوز سلامت در فارس

در این نشست محمدمهدی غیاثی مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذا و مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، با تشریح سیاست‌ها و فعالیت‌های این سازمان در تولید محصول سالم و استاندارد گفت: همکاری و تعامل با علوم پزشکی در پایش آلاینده‌ها، اجرای راه‌کارهای انگیزشی و تشویقی به فعالان عرصه تولید محصول گواهی شده به منظور ارتقا سطح سلامت اجتماعی و صدور گواهی مجوز سلامت برای 8 محصول تازه خوری با رعایت حد مجازآلاینده‌‍‌ها با نظارت و تایید سازمان جهاد کشاورزی، از جمله این فعالیت ها در این حوزه بوده است.

نشست" سلامت و امنیت غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس" با حضور مشاور استاندار در امور کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و جمعی از اعضای "کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان"  تشکیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید