Iranian Agriculture News Agency

آبرسانی با تانکر، نسخه‌ای موقت برای حل کم آبی باغات کهگیلویه و بویراحمد

بحران آب، بیش از هر بخشی، کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را نشانه رفته است تا باغات این استان به شدت در معرض خشکیدگی قرار گیرند و روزهای سختی را در شروع مدیریت الیاس تاج‌الدینی رقم بزند؛ روزهایی که باغداران به امید شفابخش بودن نسخه جهاد کشاورزی، می‌گذرانند.

آبرسانی با تانکر، نسخه‌ای موقت برای حل کم آبی باغات کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگار  ایانا در یاسوج، آب نیست و خشکسالی بی‌سابقه اخیر این‌روزها برای همه از شهرنشینان و روستانشینان گرفته تا باغداران و دامداران قابل لمس است.

در این بین خشکیدن باغات به چالشی جدی‌تر برای سازمان جهاد کشاورزی در سردسیر و گرمسیر تبدیل شده و الیاس تاج‌الدینی در نخستین روزهای مدیریتش بر این سازمان باید برای یک درد بزرگ نسخه بپیچاند.

آب نیست و حجم باغات و پراکندگی آنان بسیار زیاد است؛ اگر این را به کمبود امکانات و مشکلات خاص کشور اضافه کنیم می‌توان با اطمینان گفت که گذر از کم‌آبی‌های اخیر و نجات باغات از خشکیدگی کاری به مراتب سخت است.

با رایزنی‌ها و پیگیری‌های مکرر سازمان جهاد کشاورزی مبلغی برای آب‌رسانی موقت به باغات اختصاص داده شد و کار شروع شده اما معضلی دیگر به اسم نبود تانکر (کامیون‌های حمل آب) عملیات آب‌رسانی به باغات در معرض خشکیدگی را با کندی مواجه کرده است.

حجم تقاضاهای باغداران برای دریافت آب بسیار زیاد است و از طرفی بدنه سازمان جهاد کشاورزی در این روزها در حوزه عشایر به شدت درگیر تأمین آب شرب و آب مورد نیاز دام عشایر هستند و تانکرهای این اداره‌کل نیز در این مقطع نمی‌توانند به کمک باغداران بیایند.

در این شرایط بود که روز گذشته، الیاس تاج‌الدینی بدون برنامه قبلی به شهر مارگون و باغات این حوزه رفت تا در جریان روند آب‌رسانی به این باغات قرار گیرد.

در ابتدای شهر مارگون، کشاورزان زیادی برای استقبال جمع شده و بودند و از حضور تاج‌الدینی در کنار خود به شدت ابراز رضایت کردند.

"ملاقوچعلی" یکی از باغداران قدیمی مارگون با بیان اینکه زانوهای بی‌جانمان با این سفر رئیس سازمان جهاد کشاورزی قوت گرفت، گفت: در 10 سال اخیر به یاد ندارم مسئولی از جهاد کشاورزی به ما سرزده باشد و امروز که آقای تاج‌الدینی در روزهای نخست کاری‌اش به سراغ ما آمده است، همین برای ما ارزشمند است.

او ابراز امیدواری کرد که با تمهیدات متولیان جهاد کشاورزی بتوانند باغات خود را از خشکیدگی نجات دهند.

بعد از بازدید باغات، الیاس تاج‌الدینی خواسته‌ها و حرف‌های کشاورزان را شنید و در جمع‌بندی سفر خود از اختصاص یک تانکر دیگر به حوزه مارگون و آب‌رسانی به باغات این منطقه خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنها کاری که می‌توانیم بکنیم یک کار اورژانسی و مٌسکِن است تا بلکه بتوانیم باغات را به اولین بارندگی‌ها برسانیم و از مرگ نجات دهیم.

او افزود: تانکری که به این امر اختصاص داده شده با توجه به حجم باغات این بخش پاسخگو نیست و باید تانکر جدیدی را راهی مارگون کنیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: لازم است مردم و کشاورزان در این عملیات دشوار با ما همکاری کنند و علاوه بر مشارکت در هزینه‌ها به نظرات کارشناسان و اولویت نیاز باغات به آب، توجه و همراهی کنند.

او از همه دستگاه‌هایی که در آبیاری موقت باغات به جهاد کشاورزی کمک می‌کنند از جمله استانداری، سپاه، راه و شهرسازی و همه بخش‌های جهاد کشاورزی و ادارات تابعه به ویژه امور عشایر قدردانی کرد.

در این بازدید، ملکی بخشدار مارگون و جاودان‌خرد، مدیر جهاد کشاورزی این بخش حضور داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید