Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اعلام کرد:

سهم 27 درصدی کشاورزی در تولید ناخالص کردستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان،از سهم 27 درصدی کشاورزی در تولید ناخالص استان خبر داد و گفت: بخش کشاورزی ۳۰ درصد از اشتغال کردستان را به خود اختصاص داده است.

سهم 27 درصدی کشاورزی در تولید ناخالص کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در سنندج، خالد جعفری در اولین نشست شورای کشاورزی کردستان اظهار کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود. که با بهره گیری از ظرفیت های بالقوه ای که در بخش کشاورزی وجود دارد می تواند این میزان را به بیش از ۴میلیون تن رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: در سال زراعی جاری ۵۵۰میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به میانگین کشوری ۱۲درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.

حالدی گفت: ازمجموع ۵۲۵ هزار هکتارسطح زیر کشت گندم آبی و ۳۳هزار هکتار گندم دیم، پیش‌بینی می‌شود یک میلیون تن گندم در کردستان تولید و ۹۰۰هزار تن گندم نیز به صورت تضمینی خرید شود.

سهم 10 درصدی کردستان در تولید گندم کشور

به گفته خالدی، در صورت تحقق این پیش‌بینی تولید در استان، ۹ تا ۱۰ درصد گندم مصرفی کشور توسط کردستان تولید می‌شود.

او یادآور شد: تلاش شده است تا کشاورزی دیم در کردستان به یک فرصت برای این استان تبدیل شود تا علاوه بر تامین نیاز غذایی کشور افزایش درآمد برای کشاورزان کردستانی را نیز به همراه داشته باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: به دلیل نگهداری و مبارزه به موقع با آفات گندم تولید شده سال جاری در  کردستان از کیفیت بالایی برخوردار است.

او ادامه داد:۹۸ درصد از برداشت گندم در استان کردستان به طور مکانیزه توسط ۱۴۵۰ کمباین بومی و مهاجر انجام می‌شود و در حال حاضر ۹۶هزارو ۸۹۰ دستگاه ادوات کشاورزی و ۴۷ هزارو ۲۱ دستگاه تراکتور متوسط، سنگین و نیمه سنگین در این بخش وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از زمان شروع خرید تضمینی گندم تا امروز ۷۸۹ هزارو ۲۴۷ میلیون تومان وجه گندم برای خرید بیش از ۶۰۰هزار تن گندم به کشاورزان استان پرداخت شده است که در زمان خرید ۵۰ درصد از بهاء گندم پرداخت و  مابقی در کمترین زمان ممکن پرداخت می‌شود.

رتبه اول کردستان در تولید گوشت سفید در شمال غرب کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان درباره وضعیت صنعت طیور در کردستان نیز افزود: استان به لحاظ تولید گوشت مرغ رتبه ۹ کشوری و در شمال غرب کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

جعفری در ادامه گفت: در حال حاضر ۷۳۴ واحد مرغداری دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که ۱۴ میلیون قطعه در هر دوره گوشت مرغ تولید می کند وباتوجه به ظرفیت های موجود استان کردستان می‌تواند به ظرفیت دوبرابری تولید در این استان برسد.

او خاطرنشان کرد :در حال حاضر ۵کشتارکاه صنعتی فعال در استان فعالیت می‌کند که با راه‌اندازی مجدد دو واحد دیگر به ۷ واحد با ظرفیت ۱۸ هزار قطعه در ساعت برسد.

خالدی ادامه داد: تنظیم قیمت نهاده برای صنعت مرغداری در راستای رفع نگرانی مرغداران کردستانی، رفع مشکلات و موانع مرغداری‌های دارای مشکل در دستورکار این شورا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید