Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان خبر داد:

تولید 300 تن بذر اصلاح شده گندم آبی در فارس

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: افزایش کمیت و تنوع در تولید بذور محصولات مختلف، توسعه کاربرد ارقام با نیاز آبی کم و پتانسیل تولید بالا ، تامین زیر ساخت‌های تحقیقات اصلاح بذر، ارتقاء ضریب مصرف بذور اصلاح شده در همه محصولات تولیدی، کاهش میزان مصرف بذر در واحد سطح(هکتار) از رویکرد جهاد کشاورزی فارس در زمینه تولید بذر است.

تولید 300 تن بذر اصلاح شده گندم آبی در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، حسین پژمان در چهارمین نشست شورای کشاورزی استان، افزود: ارتقاء استاندارد کیفیت بذور تولیدی، استفاده از فناوری‌های نوین در تولید بذور اصلاح شده، کوتاه‌سازی فرآیند معرفی ارقام، مکانیزه‌سازی فرآیند تولید و توزیع بذر و کاهش ضایعات فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف بذر  از دیگر رویکردهای جهاد کشاورزی فارس در زمینه تولید بذر است.

او با بیان این‌که سطح زیر کشت گندم آبی در سال زراعی گذشته 224 هزار هکتار و میزان کشت دیم 65 هزار هکتار بود، افزود: بر اساس چشم‌انداز پنج ساله، سطح زیر کشت گندم آبی باید به 225 هزار هکتار و گندم دیم به 150هزار هکتار برسد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که متوسط مصرف بذر در هر هکتار گندم آبی و دیم به ترتیب 300 کیلوگرم و  200 کیلوگرم در هکتار است، در برنامه پنج ساله به دنبال کاهش این میزان تا 250 کیلوگرم و 150 کیلوگرم به ترتیب در کشت گندم آبی و کشت گندم دیم هستیم.

پژمان تصریح کرد: در نظام تصحیح بذری به لحاظ کمبود آب، به جای افزایش سطح زیر کشت، به دنبال اقدامات به‌زراعی در جهت افزایش تولید هستیم، با این رویکرد متوسط عملکرد گندم  از 4350 کیلوگرم در هکتار در سال 95، به 4650 کیلوگرم در سال 96  افزایش یافت.

او افزود: در کشت دیم تابع اقلیم هستیم و کاهش عملکرد ما به دلیل کاهش بارندگی بوده است بنابراین برای افزایش تولیدات دیم باید به سمت بذوری برویم که مقاوم به خشکسالی هستند و یا اینکه بذر دیم را در شرایط آبی کشت کنیم.

او با بیان این‌که در استان فارس واحد تحقیقات دیم وجود ندارد، گفت: سال 96 حدود 300 تن بذر اصلاح شده گندم آبی در استان فارس تولید و به استان‌های دیگر ارسال شده و واردات بذر گندم اصلاح شده دیم نیز هزار و 600 تن بوده است.

پژمان با اشاره به این‌که در ارتباط با ضریب نفوذ بذر یعنی اینکه چه میزانی از مزارع بذر اصلاح شده استفاده شود که در ارتباط با گندم آبی در وضعیت پایدار هستیم، افزود: پتانسیل بذر می‌تواند در مباحث تجاری نقش عمده‌ای ایفا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید