Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد؛

فارس سومین تولیدکننده گوشت مرغ کشور

فارس بنیان‌گذار سامانه سماصط

معاون مدیریت طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این استان با 986 واحد مرغداری مجوزدار، به ظرفیت 27 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره و پتانسیل تولید سالانه 200 هزارتن گوشت مرغ، سومین تولید کننده گوشت مرغ کشور است.

فارس سومین تولیدکننده گوشت مرغ کشور

عبدالرحمن ابراهیمی  در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز، با اشاره به اینکه سرانه مصرف گوشت مرغ در این استان 25 کیلوگرم است، افزود: با مدیریت تقاضا محور جوجه‌ریزی، در سال گذشته، 125 هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ در این استان تولید شد.

ابراهیمی با بیان اینکه ظرفیت‌سازی زیاد در فارس و همچنین کل کشور در مرغ گوشتی طی سه سال، منجربه تولید مرغ مازاد در سال 93 شد، افزود: به منظور جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان، طرح مدیریت جوجه‌ریزی از آبان ماه سال  1393  با همکاری ادارات و تشکل‌های مرتبط در استان تدوین و اجرا شد.

او با اشاره به نتایج مطلوب طرح مذکور در فارس افزود: این طرح به عنوان طرح ملی از طریق معاونت امور دام وزرات جهاد کشاورزی پذیرفته و در سال 96  با عنوان "سامانه سماصط یا مدیریت اطلاعات صنعت طیور"  در کل کشور راه‌اندازی شد.

ابراهیمی تصریح کرد: هدف اصلی این سامانه دستیابی به اطلاعات و آمار جوجه ‌ریزی، تولید، کشتار و مصرف مرغ گوشتی به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در جهت کاهش نوسانات قیمت گوشت مرغ  است، که در این راستا جلوگیری از جوجه‌ریزی‌های غیر مجاز و بیش از ظرفیت مجاز صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول گفت:اکنون فعالیت 90 درصد از مرغداری‌های فارس در سامانه سماصط قابل رصد و پیگیری است و مابقی به محض رفع مشکل تمدید پروانه در این سامانه عضو می‌گردند.

گفتنی است: در تیر ماه سال جاری در سامانه سماصط فارس به تعداد 5 میلیون و 841 هزار و 829 قطعه جوجه ریزی ثبت شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید