Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا اعلام شد؛

صادرات دمنوش گیاهی فارس به فرانسه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این استان توانایی تأمین عمده گیاهان دارویی موردنیاز ایران و حتی جهان را دارد.

صادرات دمنوش گیاهی فارس به فرانسه

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمدمهدی قاسمی در بازدید از بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده داروهای گیاهی فارس با اشاره به  ظرفیت بالای گیاهان دارویی استان فارس به لحاظ تنوع و سطح زیر کشت گیاهان دارویی، گفت: شاید مزیت نسبی ما در خیلی از گیاهان دارویی توانایی تأمین عمده نیاز کارخانه داروی سازی نه‌تنها ایران بلکه جهان است.

قاسمی بابیان این‌که شرکت اهورا دارو با تولید بیش از 30 قلم داروی گیاهی،  40 قلم محصولات آرایشی- بهداشتی گیاهی  و 15 قلم دمنوش از شرکت‌های مطرح در کشور است، افزود: ما به دنبال ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر،  اشتغال‌زایی و رقم زدن بازار بهتر برای تولیدکنندگان هستیم.

قاسمی در این بازدید و در جلسه‌ای  با حضور مدیرعامل شرکت و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: باهدف ساماندهی بخش تولید، ایجاد نظم در تولید و ثبات بخشیدن به بازار، آمادگی هرگونه همکاری در قالب قرارداد، در تأمین سفارش‌های شرکت داریم.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: به‌جای تولید محصولات پرآببر، به دنبال تولید گیاهان دارویی کم آب بر باارزش افزوده بالا هستیم تا در کنارش وابستگی سایر کشورهایی که به سمت داروهای گیاهی می‌روند، به خودمان بیشتر کنیم.

IMAGE_1532675099386

تولید داروهای گیاهی کارخانه با مجوز وزارت بهداشت و استاندارد 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این بازدید با اشاره به این‌که کارخانه داروسازی اهورا‌ دارو با بیس داروهای گیاهی در چند سال گذشته توسعه بسیار خوبی داشته، افزود: این کارخانه سومین کارخانه برتر کشور بوده، محصولات خوبی درزمینهٔ درمانی، پیشگیری و علاوه بر آن فرآورده‌های مکمل مثل دمنوش ها درست می‌کند.

حسین نیک نهاد با اشاره به این‌که داروهای گیاهی این کارخانه با مجوز وزارت بهداشت و طبق استاندارد تولید می‌شود، افزود: در فارس علاوه بر این کارخانه با تولید داروهای گیاهی و کارخانه شیراز سرم با تولید فرآورده تزریقی، کارخانه داروسازیfinished Products دیگری که بتواند دارو را به‌صورت قرص، کپسول، شربت و قطره تهیه کند، نداریم.

وی تصریح نمود: عصاره گیاهان دارویی تولیدشده در اقلیم چهارفصل فارس، در اکثر موارد مناسب تولید گیاهان دارویی است و در ستاد گیاهان دارویی، جهت کاشت این گیاهان برنامه‌ریزی و  ازنظر ارزش دارویی مدیریت می‌شود.

نیک نهاد با اشاره به اینکه تولیدات این کارخانه به خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: در استحصال و فرموله کردن پودر صمغ و کتیرا، این کارخانه تنها تولیدکننده کشور است.

وی در پایان بابیان اینکه فروش دمنوش با ادعای دارویی خلاف است، گفت: دمنوش‌ها مجوز غذا گرفته و این کارخانه هم دمنوش را بدون ادعای درمانی تولید و عرضه می‌کند.

IMAGE_1532675092467

بالغ‌بر 15 نوع گیاه دارویی در تولیدات این کارخانه استفاده می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در بازدید از کارخانه اهورا دارو گفت: بالغ‌بر 15 نوع گیاه دارویی اعم از گل‌گاوزبان، بابونه، آویشن، بادرنجوبه، مویز، چای سبز،  به‌لیمو، رزماری و... در تولیدات این کارخانه استفاده می‌شود.

مجید رضا پاکاری با اشاره به اینکه بدون در نظر گرفتن زعفران، استان فارس رتبه اول تنوع و سطح زیر کشت گیاهان دارویی را دارد، افزود: در این استان بالغ‌بر 180 گونه گیاهان دارویی وجود دارد، این گیاهان در سطحی بالغ‌بر 5 هزار و 300 هکتار به‌صورت زراعی در مستثنیات کشاورزان و باغداران کشت‌شده و در 15 هزار هکتار از عرصه منابع ملی به خودرو سبز می‌شود.

پاکاری توسعه کشت گیاهان دارویی را از اولویت‌های جهاد کشاورزی دانست و افزود: به دنبال توسعه گیاهان مقاوم به خشکی و با نیاز آبی کم هستیم.

دمنوش گیاهی فارس به فرانسه صادر شد

مدیرعامل شرکت اهورا دارو در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این‌که شرکت در سال 1382 باهدف تولید داروهای گیاهی، در زرقان فارس تأسیس گردید و اکنون از صادرکنندگان داروهای گیاهی به اشکال قرص، شربت، ژل موضعی و کپسول است، افزود: این شرکت با پذیرش سرمایه‌گذار خارجی در یک شرکت مشارکتی به نام دنا امولسیون درزمینهٔ تولید امولسیفایرهای طبیعی اولین تولیدکننده در آسیا است.

محمدرضا موحد پور بابیان این‌که تولیدات شرکت اهورا دارو در سه بخش داروهای گیاهی، لوازم‌آرایشی- بهداشتی و بسته‌بندی گیاهان دارویی در قالب دمنوش‌ها است ، افزود:  بیش از 200 نفر نیرو به‌طور مستقیم در بخش تولید،پخش و مالی اداری کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه داروهای گیاهی این شرکت در قریب 5000 داروخانه‌های سراسر کشور عرضه می‌شود، افزود: امولسیفایرهای طبیعی تولیدی به کشور الجزایر، فرانسه و اروپا صادر می‌گردد.

موحد پور تصریح کرد: همه گیاهان دارویی ارزش‌افزوده یکسان ندارند، گیاهان با بازده اقتصادی و مصرف جهانی انتخاب شود و افزود: شرکت اهورا دارو در سال جاری دمنوش گیاهی به کشور فرانسه صادر کرد.

وی در پایان  گفت: با توجه به اینکه بعضی از گیاهان سمی هستند، باهدف اصلاح گونه در یک باغ مطالعاتی گیاهان دارویی کشت و بررسی می‌شوند که آبیاری در این باغ توسط آب جمع‌آوری سیلاب صورت گرفته و از سفره‌های شناخته‌شده استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید