Iranian Agriculture News Agency

در کار گروه آب استان فارس مطرح شد؛

بیش از 4 ساعت خاموشی به برق کشاورزی ندهید

باقی مانده آب سد سلمان برای کشاورزان رها سازی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس درکارگروه آب کشاورزی گفت: کشاورزی وظیفه تامین قوت مردم داشته و قرار نیست همه فشارها بر بخش کشاورزی باشد بیش از 4 ساعت خاموشی به برق کشاورزی ندهید.

بیش از 4 ساعت خاموشی به برق کشاورزی ندهید

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس درکارگروه آب کشاورزی این استان گفت: کشاورزی وظیفه تامین قوت مردم داشته و قرار نیست همه فشارها بر بخش کشاورزی باشد بیش از 4 ساعت خاموشی به برق کشاورزی ندهید.

به گزارش ایانا از شیراز، محمد مهدی قاسمی در کارگروه آب کشاورزی استان با بیان اینکه بر اساس گزارشات واصله قطع برق چاه‌های کشاورزی باعث ورود خسارت به بدنه چاه‌های کشاورزی، خرابی شناورها و الکتروپمپ‌های منصوب در چاه‌ها، افزایش مصرف آب، انرژی و برق گردیده و موجب ضرر و زیان و تلفات بیشتر در مرغداری‌ها و دامداری‌ها شده است، افزود: کشاورزی وظیفه تامین قوت مردم داشته و قرار نیست همه فشارها بر بخش کشاورزی باشد.

او با اشاره به اینکه در زمان برقی کردن چاه‌ها بر اساس قرارداد منعقده با کشاورزان،  4 ساعت خاموشی در شبانه روز لحاظ شده و علاوه بر این  4 ساعت در زمان قطع برق همگانی نیز برق کشاورزی قطع می‌شود، افزود: بیش از 4 ساعت خاموشی قطعی به برق کشاورزی ندهید. به این شکل فاتحه کشاورزی و چاه‌ها خوانده است

قاسمی در قسمت دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کنتور‌‌دار کردن چاه‌ها، تنها راه رسیدن به مصرف صحیح آب است، افزود: تا زمانی که آب حجمی به کشاورزان تحویل داده نشود، اضافه برداشت‌ها کماکان ادامه دارد، اگر همه اعتبارات به صورت متمرکز جهت کنتوردار کردن چاه‌ها در پروسه زمانی یک تا دو ساله تخصیص یابد به نفع استان است.

او گفت: با توجه به گزارشات مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین سازمان آب با هدف دریافت حقابه کشاورزان ، رهاسازی آب سد سلمان در زمان مناسب و به میزان لازم را انجام نداد و کشاورزان باکاهش تناژ چغندر پاییزه مواجه و متضرر شدند.

قاسمی افزود: سد سلمان تنها سدی است که آب دارد، در مناطقی که آب نداریم کشاورزان زندگیشان را از دست می‌دهند، به نظر می رسد با توجه به جمع بندی دوستان به واسطه اینکه چند کشاورز پول آب ندادند، حق نداریم آب بقیه کشاورزان را ببندیم آب باید رها سازی شود و موازات آن اگر کسی قرارداد دارد و پول آب را پرداخت نمی کند بر اساس قانون با آنها برخورد شود .

برای  جلوگیری از کشت برنج در سطح استان اقدامات سازمان جهاد کشاورزی کارهای مختلف و متنوع انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش سطح زیر کشت برنج، افزود: با توجه به اینکه کشت این محصول معیشت مردم بوده، امکان و توان جلوگیری صد در صد از کشت برنج یک سال وجود ندارد.

او با بیان اینکه جهاد کشاورزی همواره یار و مددکار کشاورزان بوده، کشاورز باید در دستگاه‌های دولتی پشت و پناهی داشته باشد، افزود: در اجرای کاهش سطح زیر کشت برنج بر اساس مصوبه هیئت وزیران، ستاد بحران و کارگروه آب و کشاورزی، به تمام کشاورزانی که بیش از 30 درصد کشت کردند اخطار کتبی داده شد، در شهرستان‌ها لیست آن‌ها به فرماندار و دادستان ارائه شد.

قاسمی در پایان گفت: در اقدامات اجرایی تمام کسانی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش کردن به محیط زیست و دادستانی معرفی شدند.

15 میلیون متر مکعب باقی مانده از سهمیه کشاورزان رها سازی شود.

در جلسه کارگروه آب کشاورزی، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس گفت : 4 ساعت خاموشی به برق کشاورزی، با رعایت تمام نکات فنی به منظور جلوگیری از خسارت به کشاورزان و چاه‌هایشان اجرا شود.

عنایت اله رحیمی در ارتباط با رهاسازی سهمیه کشاورزی سد سلمان گفت: فارغ از اینکه افرادی حقابه خود را پرداخت نکردند، باقی مانده 15 میلیون متر مکعب آب سد رهای شود و با افراد خاطی مطابق قانون برخورد شود.

او در بخش دیگر از سخنان خود در ارتباط با مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز، خطاب به مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: با رعایت مباحث امنیتی، به شدت در موضوع ورود پیدا کنید، قانون معطل نماند و دادگاه هم به شدت همکاری می کند .

رحیمی در پایان در ارتباط با کاهش سطح زیر کشت برنج با اشاره به اینکه هدف تقابل بین کشاورزان و نهاد خدمتگزار نیست، افزود: جهادکشاورزی در این امر به وظیفه ذاتی خود که پاسداشت منافع امروز و فردای کشاورز است، عمل می کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید