Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

دومین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس گشایش یافت

دومین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان فارس، در شهرستان سپیدان با سرمایه اولیه حدود یک میلیارد و34 میلیون تومان و عضویت 86 نفر آغاز به کار کرد.

دومین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس گشایش یافت

دومین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان فارس، در شهرستان سپیدان با سرمایه اولیه حدود یک میلیارد و34 میلیون تومان و عضویت 86 نفر آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مراسم مجمع عمومی موسسین شرکت صندوق حمایت از بخش کشاورزی شهرستان سپیدان با اشاره به اینکه اولین صندوق شهرستانی در نی ریز و این دومین صندوق شهرستانی است که پس از 5 سال تلاش و پیگیری مستمر راه اندازی شد، افزود: برنامه توسعه ۱۹ صندوق شهرستانی در این استان دستور کار قرار دارد.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به اینکه چرا صندوق؟ گفت: کمبود سرمایه بخش کشاورزی و عدم امکان بازپرداخت سودهای بانکی در برخی موارد، نیاز به سرمایه در جهت تولید محصولات کشاورزی، نیاز به سرمایه ارزان قیمت در بخش کشاورزی جهت جلوگیری از ایجاد معوقات بانکی، تخصیص سرمایه بدون گیر و دارهای رایج بانکی و بدون نیاز به وثایق بانکی و بروکراسی رایج اداری از جمله دلایل ضرورت ایجاد صندوق دانست و افزود: تامین سرمایه این صندوق ها، با توجه به ساختار مردم نهاد در بستر تصمیم گیری مردمی و با حمایت های دولت صورت می گیرید.

 قاسمی تصریح نمود: ما به دنبال تسهیلات دادن به صندوق ها نیستیم و افزود: شکل گیری زنجیره های تولید برای به سامان کردن تولیدات کشاورزی مهمترین هدف تشکیل صندوق حمایت از بخش کشاورزی است.

وی افزود: با توجه به نقش بخش های مختلف بیضا، همایجان و مرکزی، منتخبین 2 نفر از بخش بیضا و 2 نفر از بخش های همایجان و مرکزی خواهند بود.

سرمایه اصلی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اعتماد عمومی مردم است.

در ادامه این مراسم مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: امروز صدو پانزدهمین صندوق در کشور تشکیل شد، که سرمایه اصلی این صندوق ها،  اعتماد عمومی مردم است.

سیدعبدالکریم رضوی اردکانی با بیان اینکه ماهیت این صندوق های مرد نهاد یک ساختار پولی، مالی، توسعه ای با دو بال مردمی و دولتی به دنبال توسعه بخش کشاورزی است، افزود: نفع اقتصادی صندوق ها به بخش مردمی برگشته و دولت جهت تقویت این هیچ سودی از صندوق برداشت نمی کند و تمام سودها تبدیل به افزایش سرمایه سهم دولت می شود.

رضوی در ارتباط با اهمیت انتخاب هیئت موسس گفت: انتخاب اولین هیئت مدیره بسیار مهم و تاثیرگذار است، چرا که در هر ساختاری نفرات اول در برنامه ریزی، سیاست گذاری و پیشبرد امور نقش اساسی دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 1700 تشکل در کشور سهامدار این صندوق ها بوده و با آینده نگری مردمی موفق هستند، به توفیقات صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان اشاره نمود و افزود : 16 صندوق زنان در کشور عزتمندانه به دنبال ایجاد کسب و کار برای زنان روستایی هستند.

رضوی همچنین به فعالیت صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در زمینه احیاء، توسعه و بهره برداری صحیح مردمی از منابع طبیعی و صندوق تخصصی در فعالیت های کلان کشور اشاره نمود و افزود: صندوق یک ظرف قرض الحسنه نیست، یک ظرف بانکی با اداره مردمی، به دنبال نفع اقتصادی تک تک سهامداران با توسعه کشاورزی است.

کمک به توسعه بخش کشاورزی در قالب مشارکت مردم

در ادامه جلسه نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشاورزی رکن اساسی مملکت در تامین مایحتاج مردم و در جهت رفع وابستگی‌ها است، از طرفی اشتغال از دغدغه های اساسی مملکت ماست، افزود: بخش کشاورزی عمده اشتغال کشور را تامین می کند که غفلت از آن نگرانی اشتغال را افزایش می دهد و توسعه و ترویج کشاورزی نیازمند به هدایت و کمک است.

سید علاءالدین خادم افزود: یکی از همیاری هایی که بایستی در جامعه شکل بگیرد، حمایت و تقویت نهادهای مردمی است.از اهداف صندوق تقویت مبادی رفتارهای مردمی و کمک به توسعه بخش کشاورزی در قالب مشارکت مردم است.

 وی افزود: امیدواریم این نهاد در سایه اعتماد مردم و با تعامل خوب، بخشی از فعالیت های توسعه کشاورزی و ترویج توسعه کشاورزی را در منطقه، استان و کشور سامان دهی نموده و الگویی جهت تسری خوبی ها در ابعاد مختلف گردد.

گفتنی است در استان فارس علاوه بر صندوق استانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی، 3 صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان،یک صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و 2 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در شهرستان‌های نی ریز و سپیدان فعالیت دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید